Fyra YKB-utbildare stoppas
Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.
Utbildningar för yrkesförarkompetens för lastbilschaufförer har funnits sedan 2009 och ger efter fullföljd utbildning yrkeskompetensbevis, YKB. Under många år har kontrollen av dem varit begränsad, Transportstyrelsen har prioriterat annat. Men under 2023 har tillsyn lett till att fyra utbildare med stora brister blev av med tillståndet.
– I slutändan är det trafiksäkerhet vi pratar om. Utbildningen finns för personer som ska köra lastbil och buss i yrket. De kör tunga fordon och får de inte rätt kunskaper med sig och ska ut i trafiken kan det bli väldigt farligt. Det har visat sig att vissa företag som har tillstånd att utföra utbildningar inte vet vad de ska utbilda i egentligen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Gör resultaten att ni kommer att trappa upp granskningen?
– Vi fortbildar medarbetare för att fortsätta med det här. YKB är ett av våra prioriterade områden och trafiksäkerheten är väsentlig del av vårt uppdrag, säger Jussi Ståhl.
YKB-reglerna bygger på ett EU-direktiv. Syftet är att se till att förare som jobbar ute i trafiken har den kompetens som krävs för arbetet. Företag får inte anlita förare utan YKB för att göra tunga transporter.
– YKB ska vara ett bevis för att de här förarna är anställningsbara. Har en person körkort och YKB ska du i princip kunna ta ett jobb och skickas till de här rutterna och platserna, veta hur du ska hantera ett fordon och hur du ska säkra din last. Du ska också ha full kontroll på vilka regler som finns.
Transportarbetaren har tagit del av besluten som ligger till grund för att utbildningsföretagen blivit av med tillståndet. En utbildare hade rapporterat in att en frånvarande person gått klart en utbildning, på ett annat företag fick en chaufför som skulle gå förkortad grundutbildning gå en fortbildningskurs i stället och gick därmed miste om utbildningstimmar och praktiska moment.
– De (utbildarna) saknar alla kunskapen om vilken utbildning man ska leverera. Sen har man allvarliga brister i dokumentation och har inte kunnat visa vad man har gjort.
Det händer också att chaufförer som är missnöjda med YKB-fortbildningen kontaktar Transportstyrelsen och berättar det.
– Utbildningarna håller inte alltid måttet och fortbildningarna som chaufförerna går upplevs många gånger vara för dåliga. Fortbildningen ska vara en chans att få till sig nyheter och impulser från omvärlden och metoder för att effektivisera sitt arbete, men chaufförerna upplever att de bara får sitta av de obligatoriska timmarna, säger Jussi Ståhl.