Gamla rullar blir ettor och nollor
Kultur. Från Ingmar Bergman till Pelle Svanslös. Gamla analoga filmer blir tillgängliga igen när de blir digitala. Det finns omkring 9 000 filmer bevarade i Svenska Filminstitutets arkiv. Sedan några år tillbaka får ett 100-tal av dem nytt liv varje år.
Digital teknik gör att biografer kan visa allt från direktsänd opera till att göra en enstaka visning av Pelle Svanslös från 1981, eller Fucking Åmål från 1998, eller kanske en experimentell film som nästan ingen hört talas om. För den som har svårt att ta sig till en biograf har det blivit lättare än någonsin att leta upp klassiker med perfekt bildkvalitet och se dem hemma i tv-soffan.
En onsdagskväll i september nattade jag barnen och startade SVT Play på min smarta tv. Där går det just nu att se Bergmans enda skräckfilm Vargtimmen.
Före filmen visas en vit text på svart platta som berättar att den är restaurerad från en 35-millimetersfilm av Svenska Filminstitutet. Tidigare samma vecka ringde jag till just Filminstitutet och Lova Hagerfors som är chef för Tillgängligt filmarv.
– I mitten av 2000-talet förändrades filmbranschen väldigt snabbt. Från att ha varit analog i hundra år blev den digital. Biograferna skaffade digitala projektorer och slängde ut de gamla. Samtidigt var alla filmer i vårt arkiv på 35-millimetersfilm.
Då frågade sig arkivarierna vad som skulle göras med alla gamla filmer. De låg i frysen och kunde må gott där i flera hundra år, men en del av Filminstitutets uppdrag är att ge allmänheten tillgång till de gamla filmerna. En digitalisering påbörjades.
– Om man ska göra det i hög kvalitet som håller för biograf men också håller för framtidens teknik, då måste det göras ordentligt och högupplöst. Det tar tid och är kostsamt, säger Lova Hagerfors.
Staten gav Svenska Filminstitutet ett anslag som räckte i fem år. Under den tiden kunde cirka 500 av ungefär 9 000 filmer i arkivet digitaliseras. Filminstitutet har numera fått ett permanent anslag för att fortsätta restaureringen av gamla filmer.
En digital film skickas till bion via nätet. En analog film behöver postas. På grund av rädsla för att filmerna skulle skadas höll Filminstitutet hårt i rullarna, och därför var de inte särskilt tillgängliga. Från att mest ha jobbat med att dela ut filmstöd och att bevara det gamla har Filminstitutet nu egen digital distribution av film.
Vilka filmer vill folk se då? I år skulle Ingmar Bergman ha fyllt 100 år, därför är hans filmer de populäraste av dem som distribueras av Filminstitutets just nu. Men tittar man bakåt är barnfilmer väldigt poppis. Inte minst Pelle Svanslös som legat på topplistan under flera år.
– Det görs inte lika mycket bra film till barn som till vuxna. I Sverige har vi en fin tradition av barnfilm, det finns många filmer i arkivet. Har man historien tillgänglig finns det mer till barnen. Många vuxna tror att det ska vara tråkigt och konstigt, men barn är rätt öppna om man först presenterar vad de ska få se.
Och hur var Bergman-filmen då? Skådisgiganterna Max von Sydow och Liv Ullman var bra. Filmen spelades in 1968 men efter restaureringen är den svartvita bilden kristallklar. Även om Vargtimmen ska vara någon slags skräckfilm blir den aldrig en tiondel så ryslig som Exorcisten, där von Sydow också spelar.
Vid ett tillfälle i filmen sitter hans karaktär i en mörk stuga med en snart utbränd tändsticka och säger: ”Det fanns en tid när nätterna var till för sömn. Djup drömlös sömn. Att sova.” Som pappa till en bebis känner jag igen mig i repliken, och tänker att en stillsam film som Vargtimmen hade passat mig bättre i en del av livet där man får sova om natten.