Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

I december skrev Transportarbetaren om diskriminering av kvinnor inom Transports över lag starkt mansdominerade branscher. Ett exempel är gravida, som väljs bort eller får sina provanställningar avslutade på grund av mer eller mindre uppenbart påhittad arbetsbrist. En ärendetyp som Diskrimineringsombudsmannen (DO) har uppmärksammat och i högre grad vill driva i domstol.

Flera män har hört av sig, för att berätta om hur fördomar och ojämlikhet fortfarande präglar förhållandena ute på arbetsplatserna. Som ofta inom Transports branscher handlar det om mindre arbetsplatser, med få anställda, där frånvaro är känslig för verksamheten. ”Men de borde väl ändå förstå när de anställer en person i 30-årsåldern med småbarn att barnen kan bli sjuka och att man måste vara hemma då?” skriver en kille i mejl. Han berättar också att chefen på ett mindre åkeri återkommande – och ibland högljutt – uttryckt missnöje mot en annan chaufför som ville ta ut föräldraledighet, trots att det rörde sig om kortare tid och inte var tal om att dela rakt av med sambon.

Blev utskälld

Men också män som jobbat på större arbetsplatser vittnar om diskriminering, som Magnus (fingerat namn) på ett stort åkeri i Stockholm. Han blev utskälld ”som aldrig förr” när han till slut begärde att få ta ut föräldradagar på sommaren, samtidigt som hans sambo hade semester, eftersom mannens arbetsgivare inte kunde ge besked om han skulle få ledigt de veckor han önskade. För sambon, som även hon arbetade inom åkeri, var det inga problem med ledighet eller besked i god tid om att den önskade semestern blev beviljad.

”Trots förhandlingar med facket så hade arbetsgivaren sista ordet. Flera av mina kollegor tog aldrig semester på sommaren. Dom tyckte inte det var nån idé då man inte fick det man ville ha. Dom lämna in om föräldraledighet i stället… Jag läste er artikel om diskriminering mot gravida. Nåt som inte tas upp är att vi pappor hamnar i kläm” skriver Magnus, som till slut sade upp sig från åkeriet på grund av den återkommande diskriminering han upplevde.

Att män möts mer negativt än kvinnor då de önskar ta ut föräldraledighet eller vård av sjukt barn var även något som flera av de kvinnor som Transportarbetaren hade kontakt med tog upp: Även om det knappast var glada miner på arbetsplatsen när de själva exempelvis var tvungna att vara borta från jobbet var det värre för killarna. Arbetsgivarna räknade helt enkelt inte med att pappor skulle ta ut vård av sjukt barn, vabb, i samma utsträckning – eller alls – enligt tjejerna.

Förlegad syn

Det är också något som Transportarbetareförbundets förtroendevalda tidigare tagit upp.

Emma Brodin är ordförande i Örebroavdelningen, Transports första feministiska avdelning. Hon framhåller just hur en förlegad syn på kön och föräldraskap även slår mot män:

– Det är inte helt ovanligt att män som ska vabba får höra av chefen att ”har inte du en kärring hemma?”. Om vi jobbar för jämställdhet så kommer vi åt det problemet också. För det är klart att män också vill ta hand om sina barn. Det som är märkligt är att arbetsgivarna inte hänger med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Å:
    8 april, 2023

    Verksamhet kräver att anställda är på arbetet. Privata arbetsgivare/konkurrensutsatta kan inte skicka kostnaderna vidare till skattebetalarkollektivet, såsom kommunerna och staten kan. De lever med kniven mot strupen rent ekonomiskt. Ersättare skall kallas in och den skall också ha en lön. Därför bör den som är anställd av det offentliga stanna hemma i första hand. Vill man stanna hemma med ersättning bör man i första hand söka sig offentlig arbetsgivare. Eftersom karensdag ej utgår leder det lätt till överutnyttjande. I kommunerna är detta ett problem på arbetsplatser där inte bara kollegor utan gamla, sjuka är beroende av att de anställda faktiskt kommer till jobbet. Inser att jag svär i kyrkan.

  2. Peter Jansson:
    4 januari, 2023

    Tyvärr så passar inte jobbet som chaufför ihop med att vara ledig utan att det planeras i god tid.Det är något som arbetsgivarna och transportköparna får se till att lösa.Det måste gå att vara hemma med sjuka barn även om man arbetar som lastbilschaufför oavsett om det är distribution, fjärr, grusbil eller timmerbil.Det är ju inte konstigt att det är svårt att få tag i chaufförer med tanke på den machokulturen som råder bland arbetsgivare och transportledare när det gäller att få ihop familjelivet med arbetet.Arbetsgivarna behöver börja tänka i nya banor för att lösa detta i annat fall lär de i framtiden stå utan chaufförer när allt fler vill kunna arbeta hemifrån.Då är det väl inte för mycket begärt att kunna vara hemma med sina sjuka barn oavsett om chauffören är en kvinna eller man.Större åkerier borde ha ett överskott på chaufförer så att det alltid finns en ersättare vid sjukdom eller vabbande och vid semestrar.Att ha chaufförer i olika åldrar gör även att det blir lättare att pussla ihop transporterna för arbetsgivarna så man inte enbart har chaufförer som har småbarn.Det finns lösningar på det mesta, men det gäller att tänka i nya banor och hitta nya lösningar för den framtida arbetsmarknaden om man skall vara en attraktiv arbetsgivare.

Lästips:

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.