Gammal fackklubb i ny kostym
Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.
– Det har fungerat jättebra hittills med att komma in i Transports organisation, säger klubbordförande Stellan Malmroos.
Mycket har han med sig sedan tidigare, som ordförande för Handelsklubben på företaget i 18 år. På Frigoscandias stora lager i södra Helsingborg, där färska och frysta livsmedel hanteras, har Stellan arbetat i 25 år. Plus en vända på 1980-talet.
– Det behövs en klubb. Det har funnits här sedan 1950-talet, med starka fackliga företrädare. Tidigare var det högre anslutningsgrad, men i stort sett alla fackföreningar har ju tappat medlemmar, säger han.
Stellan framhåller vikten av fackets roll i en tid då allt fler arbetsgivare vill ha så kallade flexibla anställningsformer; använder sig av bemanningsanställda för påstådda produktionstoppar – som varar mer eller mindre permanent – eller hyvlar i tjänstgöringsgrad så att det är omöjligt att leva på lönen.
– Trygga anställningar är viktigt för oss, säger han.
Att facket är där och att de också vänder sig till dem med otrygga anställningar är extremt viktigt, enligt Alexander Malmqvist. Han är ordförande för Transports Helsingborgavdelning sedan i våras och med när tidningen träffar klubbordföranden ute hos Frigoscandia.
– När jag tog över som ny hamnade övergången här från Handels till Transport lite i mitt knä och också att få i gång en klubb. Det får inte ta för lång tid, det fackliga är också en färskvara, säger Alexander.
Han är anställd som chaufför på Sydlog, som främst kör transporter av färska grönsaker och frukt från odlare i Sydsverige. Och det innebär en del körningar också till Frigoscandias terminal.
Har det blivit bättre med Transports avtal?
– Det är en svår fråga. Det går inte riktigt att jämföra, tidigare jobbade vi ju skift men det har vi slutat med, säger Stellan som numera själv jobbar 7–16.
Konsekvensen av att de anställda i dag arbetar dagtid blir att det knappast är en vinst för företaget: Handels avtal har högre ob-tillägg men Transports har högre grundlön.
Stellan Malmroos var ombud på Transports avtalsråd för terminaldelen i transportavtalet, den 30 och 31 oktober. Tidigare har han suttit i Handels förhandlingsdelegation för lageravtalet.
Vad är viktigast att lyfta i kommande förhandlingar?
– Det är nog en generationsfråga. För yngre handlar den kanske oftare om hundralappar mer i plånboken, för oss som är lite äldre är arbetstidsförkortning generellt sett viktigare, säger Stellan, som fyllt 60 i år.
Alexander framhåller också arbetstidsförkortning men att den samtidigt kan se olika ut. En timme per dag fungerar för terminal, för åkeri kan det i stället handla om en hel ledig dag.
”Hemma” hos Frigoscandia i Helsingborg handlar det också om att få tid för det fackliga arbetet i klubben. Förhandlingar pågår med företaget.
– Det är inte riktigt framme än. Den ombudsman som förhandlar har föreslagit en fast tid, och en siffra. Vi ska sätta oss och titta på det, säger avdelningsordförande Alexander Malmqvist.