Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist
Close
Frigoscandia bytte avtal och fackklubben består numera av transportare
Close
Månadens klubb

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

– Det har fungerat jättebra hittills med att komma in i Transports organisation, säger klubbordförande Stellan Malmroos.

Mycket har han med sig sedan tidigare, som ordförande för Handelsklubben på företaget i 18 år. På Frigoscandias stora lager i södra Helsingborg, där färska och frysta livsmedel hanteras, har Stellan arbetat i 25 år. Plus en vända på 1980-talet.

– Det behövs en klubb. Det har funnits här sedan 1950-talet, med starka fackliga företrädare. Tidigare var det högre anslutningsgrad, men i stort sett alla fackföreningar har ju tappat medlemmar, säger han.

Stellan framhåller vikten av fackets roll i en tid då allt fler arbetsgivare vill ha så kallade flexibla anställningsformer; använder sig av bemanningsanställda för påstådda produktionstoppar – som varar mer eller mindre permanent – eller hyvlar i tjänstgöringsgrad så att det är omöjligt att leva på lönen.

– Trygga anställningar är viktigt för oss, säger han.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg
Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Att facket är där och att de också vänder sig till dem med otrygga anställningar är extremt viktigt, enligt Alexander Malmqvist. Han är ordförande för Transports Helsingborgavdelning sedan i våras och med när tidningen träffar klubbordföranden ute hos Frigoscandia.

– När jag tog över som ny hamnade övergången här från Handels till Transport lite i mitt knä och också att få i gång en klubb. Det får inte ta för lång tid, det fackliga är också en färskvara, säger Alexander.

Han är anställd som chaufför på Sydlog, som främst kör transporter av färska grönsaker och frukt från odlare i Sydsverige. Och det innebär en del körningar också till Frigoscandias terminal.

Har det blivit bättre med Transports avtal?

– Det är en svår fråga. Det går inte riktigt att jämföra, tidigare jobbade vi ju skift men det har vi slutat med, säger Stellan som numera själv jobbar 7–16.

Konsekvensen av att de anställda i dag arbetar dagtid blir att det knappast är en vinst för företaget: Handels avtal har högre ob-tillägg men Transports har högre grundlön.

Stellan Malmroos var ombud på Transports avtalsråd för terminaldelen i transportavtalet, den 30 och 31 oktober. Tidigare har han suttit i Handels förhandlingsdelegation för lageravtalet.

Vad är viktigast att lyfta i kommande förhandlingar?

– Det är nog en generationsfråga. För yngre handlar den kanske oftare om hundralappar mer i plånboken, för oss som är lite äldre är arbetstidsförkortning generellt sett viktigare, säger Stellan, som fyllt 60 i år.

Alexander framhåller också arbetstidsförkortning men att den samtidigt kan se olika ut. En timme per dag fungerar för terminal, för åkeri kan det i stället handla om en hel ledig dag.

”Hemma” hos Frigoscandia i Helsingborg handlar det också om att få tid för det fackliga arbetet i klubben. Förhandlingar pågår med företaget.

– Det är inte riktigt framme än. Den ombudsman som förhandlar har föreslagit en fast tid, och en siffra. Vi ska sätta oss och titta på det, säger avdelningsordförande Alexander Malmqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.