Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.
Close
Taxibilar vid Göteborgs Centralstation (ARKIVBILD).
Close

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Mirzai Mostafa,
Taxi Göteborg:

– Nej, det är svårt. Det är lite få körningar och för korta. Innan pandemin var det bra, men det har inte alls kommit i gång som tidigare igen.

 

Aschmed Hassual,
Cabonline:

– Ja, man klarar sig om man kör 12 timmar om dan. Tidigare var det bättre, då körde jag för Taxikurir.

 

Mahmug Ibrahim,
Taxi Göteborg:

– Ja, det går bra. Det har varit ett lyft efter pandemin, inte alls som det var då.

 

Amer Radmar,
Taxibil Lerum:

– Ja, det går bra. Ibland är det mycket körningar, då blir det tolv timmar. Ibland bara 3–4 timmar innan man kör hem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    21 augusti, 2024

    Ofattbart att dessa förare anser att de klarar sig på den usla lön som taxikörandet erbjuder. Saknar de referensramar eller är de okunniga om självklarar saker som löneutveckling och trygghet? Taxi Stockholm har, sedan av början av juli, infört något de kallar för "Flaxtaxa". Det innebär i korthet att de nu försöker ta tillbaka den marknad som Uber och Bolt lyckats lägga under sig - på förarnas bekostnad. Genom att sänka priset under det som kallas "lågtrafik" (vardagskvällar och helger), hoppas de i sin desperation att kunderna återvänder till just dem. Och det kan jag säga: det kommer inte att hända. De som drabbas hårt av detta är de taxiförare, som lojalt kliver upp kl 03.00 varje morgon för att sitta i bilen 12-13 timmar, eftersom de kör på procent och därmed kommer att se en löneminskning på mellan 30 och 50%. En lokal resa inom tullarna i Stockholm som kostar 290 kronor i normalfallet, kommer under lågtrafik att kosta 150 kronor. Jag skulle vilja träffa den människa som med glädje anser att en halvering av en redan usel lön är OK.

  2. Peter Jansson:
    29 april, 2024

    Det är alldeles för dyrt att åka taxi i Göteborg!För egen del kommer jag antagligen inte åka taxi något mer då det är väldigt smidigt att åka kollektivt till och från där jag bor och till det som jag behöver.Tyvärr så är det väl antagligen alldeles för höga kostnader för taxiägarna för att de skall kunna erbjuda oss kunder lägre ett lägre pris på sina tjänster.Detta med att taxichaufför skall behöva arbeta i 12 timmar för att få det att gå ihop ekonomiskt måste myndigheterna göra någonting åt för så skall det inte behöva vara på arbetsmarknaden i det svenska samhället för det är trots allt år 2024 nu!!

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.