Garantilön viktigaste avtalsfrågan för reklamutdelarna

reklamblad
Close
En långdragen tvist om hur reklamutdelarnas löner ska beräknas pågår.
Close
Avtalsrörelsen: Tidningsbud & reklamutdelare

Reklamutdelare. Oskäligt låg lön är vardag i ett av Transports minsta avtal. Reklamutdelarnas egen ombudsman står för beskrivningen.

Jerker Nilsson är central ombudsman med ansvar för kollektivavtalet för distributörer av direktreklam. Han säger inte själv att avtalet är ett sorgebarn, men att medlemmarna är få och att förtjänsterna är små kan han medge.

– Vi har en långdragen tvist på gång om hur lönerna ska beräknas, säger han.

Resultatet av den är avgörande när det blir dags för reklamavtalet i den pågående stora avtalsrörelsen. Det handlar om garantilön.

Så här fungerar det lilla udda avtalet:

Utdelarna har prestationslön som bygger på antal hushåll i distriktet och ifall det är villor, flerbostadshus eller blandat. Andra parametrar är vikten på det som delas ut samt hur mycket utdelaren själv sorterar.

Samtidigt innehåller avtalet en timlön – och en garantiregel som säger att timlönen ska gälla om prestationslönen inte når upp till den. En vuxen reklamutdelare som har garanterad behovsanställning ska med denna konstruktion tjäna minst 100 kronor i timmen.

– Tvisten är med ett företag som har räknat tidsåtgången på ett orealistiskt sätt, säger Jerker Nilsson.

Nils Bergh är arbetsrättsjurist på Almega tjänsteföretagen, Transports motpart när det handlar om reklamutdelarnas avtal. Han håller med om att frågan om garantilön är den viktigaste i och inför avtalsrörelsen.

– Vi och Transport tänker på olika sätt, säger han.

Eftersom en diskussion pågår mellan parterna, och ett fall är på väg mot Arbetsdomstolen, vill han inte utveckla sin arbetsgivarlinje om garantilönen.

Mikael Ströh är Transportmedlem, miljöarbetare och reklamutdelare. Han har tagit strid för bättre villkor, bland annat i tvisten om garantilön.

– Det är svårt att få folk att gå med i facket när de är indoktrinerade med att vi inte har ett riktigt jobb. Samtidigt hoppas man som en liten människa att alla medlemmar ska kunna få hjälp av facket, säger han.

Hans mål är ett rakare och bättre kollektivavtal för reklamutdelare. Och betalt för den tid han faktiskt arbetar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per-Olof Persson:
    5 februari, 2020

    Bild på reklam utdelad av Post Nord!

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.