Gärna avgasfritt för åkerierna
Javisst, säger åkerierna till idén att göra Gamla stan till en avgasfri zon. Men då måste de som köper transporterna vara beredda att betala.
Nollutsläpp i Gamla stan, mitt i Stockholm, föreslås på Dagens Nyheters debattsida i dag. Chefen för biltillverkarnas organisation Bil Sweden skriver att ”svenska städer misslyckas med att efterleva de europeiska gränsvärdena för kväveoxid och farliga partiklar”.
Bil-vd:n Bertil Moldén riktar sitt förslag i första hand till politikerna. Fordonsindustrin är beredd, skriver han. Det finns både bilar, lastbilar och bussar som kan drivas utan att släppa ut de farliga avgaserna.
Transportarbetaren frågar om åkerierna också är beredda:
– Det här låter väldigt spännande, säger Erika Svanström, kommunikationschef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.
– Om Stockholms stad tar initiativet till en avgasfri zon är vi med. Men de som köper transporterna måste vara beredda att betala vad det kostar att vi kör klimatsmart.
Hon berättar om ett försök som pågår i Stockholm. Det heter Stockholm off peak och innebär att en elhybridlastbil och en gasdriven lastbil levererar varor under nätterna.
– Så tekniken finns, det är bara att sätta i gång, säger Erika Svanström.
Bertil Moldén konstaterar i sin debattartikel att en hel del har hänt på utsläppssidan: Dagens diesellastbil släpper ut 86 procent mindre kväveoxider och 95 procent färre partiklar än motsvarande lastbil från början av 1990-talet.