Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna
Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.
– Gate gourmet tar tillbaka samtliga anställda och kommer nu att göra den omplaceringsutredning vi hela tiden begärt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.
Syftet med utredningen är att undersöka om de personer som Gate gourmet vill säga upp på grund av flygkris, omorganisation och arbetsbrist, kan placeras om till andra arbetsuppgifter i företaget. Det är först när det är gjort som företaget kan börja säga upp personal, förklarar Norgren den gällande tågordningen.
Om alla de 61 anställda, som Gate gourmet sparkat under september, verkligen kommer att återvända till cateringjätten vid Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport är inte klart.
– En del av dem har redan hittat andra jobb, konstaterar Per-Olof Norgren.
Hyvla ner heltidstjänster
Totalt handlar det om ett hundratal anställda som Gate gourmet velat göra sig av med, med hänvisning till krisen i flygbranschen. Bland dem är 61 medlemmar i Transport och har arbetat på förbundets avtal för civil flygpersonal. Det kollektivavtalet har bolaget velat byta ut mot Hotell- och restaurangfackets billigare cateringavtal. Andra åtgärder är att ”hyvla ner” heltidstjänster till deltid och införa så kallade kombitjänster. Det innebär att alla anställda ska kunna arbeta på alla avdelningar med alla arbetsuppgifter.
På det sättet skulle Gate gourmet säkra företagets fortlevnad på lång sikt har de meddelat via sin kommunikationsavdelning på huvudkontoret i Zürich, Schweiz. Några företagskommentarer från svenskt håll har inte gått att få.
För de cateringlastare, chaufförer och andra som hittills arbetat på Transportavtalet innebär det däremot lönesänkningar på mellan 3 000 och 9 000 kronor per månad och en rad försämringar av arbetsvillkoren.
Avtalsshopping
Transport har kritiserat, vad man uppfattar som avtalsshopping, att företaget inte tagit hänsyn till återanställningsrätten (inom nio månader) och inte följt turordningsreglerna (först in, sist ut). I senaste numret av Transportarbetaren berättar en kvinna i 60-årsåldern att hon sagts upp efter över 40 år i företaget. Samtidigt erbjöds personer med betydligt kortare tid i företaget ny anställning, på deltid, med ersättning enligt Hotell- och restaurangfackets avtal.
De 61 personer som nu får anställningen åter har valt att låta Transport representera dem vid förhandlingarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen.
Vad händer med de övriga 40-talet anställda, som företaget valt att säga upp?
– Vi företräder bara medlemmar och majoriteten av dem är inte med i Transport. De tycker att ”vi struntar i det där bolaget. Vi vill inte tillbaka!”
”Göra om och göra rätt”
Transport har anklagat Gate gourmet för att gå sin egen väg, hasta igenom omorganisationen utan att lyssna till medarbetare och fack och strunta i lagar och regler. När bolaget väl genomfört sin utredning om det går att omplacera personal är det upp till Gate gourmet att kalla till ny lokal förhandling om uppsägning på grund av arbetsbrist, förklarar Per-Olof Norgren.
– De får göra om och göra rätt. Det här är ett första steg och det är bra.
Han tillägger:
– Vi står fast vid att Gate gourmet inte kan säga upp alla som går på Transports avtal.
Frågan kompliceras ytterligare av att Gate gourmet redan har omplacerat personer (de själva valt ut) till tjänster som blev lediga när de sa upp anställda. Bland dem som tillfrågats om ny kombitjänst på deltid finns bland annat en man som ringt Transport och förtvivlat undrat:
– Vad ska jag göra? Jag vill inte ha deltidstjänst. Men om jag tackar nej, hur ska jag då kunna försörja min familj? Vi får bara två dagars betänketid innan vi måste lämna besked.
Stannar kvar hemma
I praktiken innebär gårdagens förhandling att de som redan sagts upp stannar kvar hemma med den lön de har under sin uppsägningstid. För anställda som efter nya förhandlingar eventuellt ändå sägs upp kommer alltså tiden för slutdatum att flyttas fram i tiden. Det kan handla om veckor eller månader, allt beroende på hur arbetsgivaren agerar. Ett möjligt scenario är också att Transport ogiltigförklarar uppsägningarna på nytt.
Ombudsman Johan Einarsson på Transports flygavdelning kallar den senaste centrala förhandlingen (7 september) för ett steg i rätt riktning, men tillägger:
– Vi har en lång kamp framför oss. Det finns mycket kvar att göra på Gate gourmet.
Arlandaklubbens ordförande Rikard Larsson är försiktigt positiv.
– Vi sa till ledningen från början att de gjorde fel, men de lyssnade inte. Så visst är det här en seger för oss. Vi har anställningarna tillbaka, men får avvakta och se vad bolaget hittar på härnäst, säger han.
– Det blir bra om de nu följer turordningsregler och lagen om anställningsskydd och inte bara kör på. Men, vi är inte hemma än. Kanske kommer de att vilja köpa ut folk? Vi får se.