Gata gourmet-lastbil på Arlanda
Close
Gate gourmet tar tillbaka samtliga 61 anställda och kommer nu att göra den omplaceringsutredning Transport begärt.
Close

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Per-Olof Norgren
Per-Olof Norgren. Foto: Justina Öster

– Gate gourmet tar tillbaka samtliga anställda och kommer nu att göra den omplaceringsutredning vi hela tiden begärt, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Syftet med utredningen är att undersöka om de personer som Gate gourmet vill säga upp på grund av flygkris, omorganisation och arbetsbrist, kan placeras om till andra arbetsuppgifter i företaget. Det är först när det är gjort som företaget kan börja säga upp personal, förklarar Norgren den gällande tågordningen.

Om alla de 61 anställda, som Gate gourmet sparkat under september, verkligen kommer att återvända till cateringjätten vid Arlanda, Landvetter i Göteborg och Malmö airport är inte klart.

– En del av dem har redan hittat andra jobb, konstaterar Per-Olof Norgren.

Hyvla ner heltidstjänster

Totalt handlar det om ett hundratal anställda som Gate gourmet velat göra sig av med, med hänvisning till krisen i flygbranschen. Bland dem är 61 medlemmar i Transport och har arbetat på förbundets avtal för civil flygpersonal. Det kollektivavtalet har bolaget velat byta ut mot Hotell- och restaurangfackets billigare cateringavtal. Andra åtgärder är att ”hyvla ner” heltidstjänster till deltid och införa så kallade kombitjänster. Det innebär att alla anställda ska kunna arbeta på alla avdelningar med alla arbetsuppgifter.

På det sättet skulle Gate gourmet säkra företagets fortlevnad på lång sikt har de meddelat via sin kommunikationsavdelning på huvudkontoret i Zürich, Schweiz. Några företagskommentarer från svenskt håll har inte gått att få.

För de cateringlastare, chaufförer och andra som hittills arbetat på Transportavtalet innebär det däremot lönesänkningar på mellan 3 000 och 9 000 kronor per månad och en rad försämringar av arbetsvillkoren.

Avtalsshopping

Transport har kritiserat, vad man uppfattar som avtalsshopping, att företaget inte tagit hänsyn till återanställningsrätten (inom nio månader) och inte följt turordningsreglerna (först in, sist ut). I senaste numret av Transportarbetaren berättar en kvinna i 60-årsåldern att hon sagts upp efter över 40 år i företaget. Samtidigt erbjöds personer med betydligt kortare tid i företaget ny anställning, på deltid, med ersättning enligt Hotell- och restaurangfackets avtal.

De 61 personer som nu får anställningen åter har valt att låta Transport representera dem vid förhandlingarna med Gate gourmet och arbetsgivarorganisationen Svenska flygbranschen.

Vad händer med de övriga 40-talet anställda, som företaget valt att säga upp?

– Vi företräder bara medlemmar och majoriteten av dem är inte med i Transport. De tycker att ”vi struntar i det där bolaget. Vi vill inte tillbaka!”

”Göra om och göra rätt”

Transport har anklagat Gate gourmet för att gå sin egen väg, hasta igenom omorganisationen utan att lyssna till medarbetare och fack och strunta i lagar och regler. När bolaget väl genomfört sin utredning om det går att omplacera personal är det upp till Gate gourmet att kalla till ny lokal förhandling om uppsägning på grund av arbetsbrist, förklarar Per-Olof Norgren.

– De får göra om och göra rätt. Det här är ett första steg och det är bra.

Han tillägger:

– Vi står fast vid att Gate gourmet inte kan säga upp alla som går på Transports avtal.

Frågan kompliceras ytterligare av att Gate gourmet redan har omplacerat personer (de själva valt ut) till tjänster som blev lediga när de sa upp anställda. Bland dem som tillfrågats om ny kombitjänst på deltid finns bland annat en man som ringt Transport och förtvivlat undrat:

– Vad ska jag göra? Jag vill inte ha deltidstjänst. Men om jag tackar nej, hur ska jag då kunna försörja min familj? Vi får bara två dagars betänketid innan vi måste lämna besked.

Stannar kvar hemma

I praktiken innebär gårdagens förhandling att de som redan sagts upp stannar kvar hemma med den lön de har under sin uppsägningstid. För anställda som efter nya förhandlingar eventuellt ändå sägs upp kommer alltså tiden för slutdatum att flyttas fram i tiden. Det kan handla om veckor eller månader, allt beroende på hur arbetsgivaren agerar. Ett möjligt scenario är också att Transport ogiltigförklarar uppsägningarna på nytt.

Johan Einarsson.
Johan Einarsson. Foto: Justina Öster

Ombudsman Johan Einarsson på Transports flygavdelning kallar den senaste centrala förhandlingen (7 september) för ett steg i rätt riktning, men tillägger:

– Vi har en lång kamp framför oss. Det finns mycket kvar att göra på Gate gourmet.

Rikard Larsson.
Rikard Larsson. Foto: Justina Öster

Arlandaklubbens ordförande Rikard Larsson är försiktigt positiv.

– Vi sa till ledningen från början att de gjorde fel, men de lyssnade inte. Så visst är det här en seger för oss. Vi har anställningarna tillbaka, men får avvakta och se vad bolaget hittar på härnäst, säger han.

– Det blir bra om de nu följer turordningsregler och lagen om anställningsskydd och inte bara kör på. Men, vi är inte hemma än. Kanske kommer de att vilja köpa ut folk? Vi får se.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.