Kaos på Gate gourmet

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Den globala cateringjätten har sitt huvudkontor I Zürich. Och det var dit Gate gourmets vd (general manager) i Stockholm Kimmo Piro hänvisade när Transportarbetaren i förra veckan ringde upp honom för att ställa frågor.

Kommunikationsspecialist (Communications Specialist) Isabelle Schöpflin börjar med att be om ursäkt för att svaret dröjt. Sedan bemöter hon medarbetarnas och fackets kritik i Sverige. (Här i översättning):

”Flygindustrin och av kringföretagen, inklusive Gate gourmet i Sverige, har drabbats allvarligt av covid-19. Som ett resultat av en betydande minskning i flygvolymerna är vi tvungna att agera utifrån denna situation för att försäkra oss om vår verksamhets fortlevnad på lång sikt.

Därför har vi slutfört informations- och samrådsprocessen tillsammans med representanter från alla yrkesgrupper och kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en flerupgifts-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Det Isabelle Schöpflin benämner fleruppgifts- eller multiuppgiftsplaceringar (multitask position) kallar arbetsgivaren i Sverige för kombinationstjänster. Tanken är att lastare och chaufförer också ska utföra arbetsuppgifter som i dag faller under Hotell- och restaurangfackets avtal. Som att diska, breda smörgåsar och packa flygplansvagnar med mat och dryck. Transport är kritisk till detta och befarar att det kan leda till mer stress och fler arbetsplatsolyckor.

Transportarbetaren har i flera artiklar på webbtidningen skrivit om Gate gourmets och Transports lokala och centrala förhandlingar, som slutat i total oenighet.

Företaget anser att man uppfyllt sin informationsskyldighet om den planerade omorganisationen och bytet från Transports kollektivavtal till Hotell och restaurangfackets, med lägre lönekostnader. Facket kontrar med att planerna är alldeles för otydliga, att företaget inte lyssnat på ett alternativt förslag och att konsekvenserna för bland annat arbetsmiljön är bristfälligt utredda.

De som i dag arbetar på Transports avtal skulle förlora mellan 3 000 och 9 000 kronor, berättar klubbstyrelsen med cateringchaufförer och lastare på Arlanda. Transports flygavdelning räknar samtidigt till att sammanlagt minst 100 tjänster skulle försvinna vid Gate gourmets arbetsplatser på tre orter – om bolaget driver igenom sina planer. Det vill säga Arlanda (Stockholm), Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö airport).

En del av företagets anställda går i dag på Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal och uppgifter på sociala medier som bekräftats av anställda, säger att företaget redan sagt upp en anställd i 60-årsåldern som arbetat på Gate gourmet i över 40 år, på grund av arbetsbrist. Personen jobbade på Transports avtal och ska, enligt uppgifterna, ha ersatts av en anställd som nu arbetar på HRF:s avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.