Kaos på Gate gourmet

”Vi gör de uppsägningar som behövs”

Flygplats. Avtalsshopping, kallar Transport cateringföretaget Gate gourmets avsikt att byta transportarbetarnas avtal till ett billigare. Planen är också att hyvla ner hel- till deltider. Från mediaavdelningen i Schweiz kommer företagets svar, med hänvisning till corona.

Den globala cateringjätten har sitt huvudkontor I Zürich. Och det var dit Gate gourmets vd (general manager) i Stockholm Kimmo Piro hänvisade när Transportarbetaren i förra veckan ringde upp honom för att ställa frågor.

Kommunikationsspecialist (Communications Specialist) Isabelle Schöpflin börjar med att be om ursäkt för att svaret dröjt. Sedan bemöter hon medarbetarnas och fackets kritik i Sverige. (Här i översättning):

”Flygindustrin och av kringföretagen, inklusive Gate gourmet i Sverige, har drabbats allvarligt av covid-19. Som ett resultat av en betydande minskning i flygvolymerna är vi tvungna att agera utifrån denna situation för att försäkra oss om vår verksamhets fortlevnad på lång sikt.

Därför har vi slutfört informations- och samrådsprocessen tillsammans med representanter från alla yrkesgrupper och kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en flerupgifts-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Det Isabelle Schöpflin benämner fleruppgifts- eller multiuppgiftsplaceringar (multitask position) kallar arbetsgivaren i Sverige för kombinationstjänster. Tanken är att lastare och chaufförer också ska utföra arbetsuppgifter som i dag faller under Hotell- och restaurangfackets avtal. Som att diska, breda smörgåsar och packa flygplansvagnar med mat och dryck. Transport är kritisk till detta och befarar att det kan leda till mer stress och fler arbetsplatsolyckor.

Transportarbetaren har i flera artiklar på webbtidningen skrivit om Gate gourmets och Transports lokala och centrala förhandlingar, som slutat i total oenighet.

Företaget anser att man uppfyllt sin informationsskyldighet om den planerade omorganisationen och bytet från Transports kollektivavtal till Hotell och restaurangfackets, med lägre lönekostnader. Facket kontrar med att planerna är alldeles för otydliga, att företaget inte lyssnat på ett alternativt förslag och att konsekvenserna för bland annat arbetsmiljön är bristfälligt utredda.

De som i dag arbetar på Transports avtal skulle förlora mellan 3 000 och 9 000 kronor, berättar klubbstyrelsen med cateringchaufförer och lastare på Arlanda. Transports flygavdelning räknar samtidigt till att sammanlagt minst 100 tjänster skulle försvinna vid Gate gourmets arbetsplatser på tre orter – om bolaget driver igenom sina planer. Det vill säga Arlanda (Stockholm), Landvetter (Göteborg) och Sturup (Malmö airport).

En del av företagets anställda går i dag på Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal och uppgifter på sociala medier som bekräftats av anställda, säger att företaget redan sagt upp en anställd i 60-årsåldern som arbetat på Gate gourmet i över 40 år, på grund av arbetsbrist. Personen jobbade på Transports avtal och ska, enligt uppgifterna, ha ersatts av en anställd som nu arbetar på HRF:s avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.