ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Ge oss ett effektivt övervakningssystem

Ordförandeord. När jag skriver den här krönikan har jag just deltagit i en träff där Transportföretagen presenterade sin rapport Effektivare tillsyn av yrkestrafiken.

Med på scenen fanns, förutom jag, rapportförfattarna, infrastrukturminister Tomas Eneroth, generaldirektören för Transportstyrelsen, en poliskommissarie tillika trafikstrateg och en samling riksdagsledamöter.

Missförstå mig rätt, det är naturligtvis bra att frågan lyfts så att vi får anledning att diskutera hur vi ska få ordning och reda på svenska vägar. Och visst ska vi slänga upp en mängd kreativa idéer kring hur detta ska gå till. Men med risk för att låta som en grinig fackordförande konstaterar jag att det här är inget nytt – och att det banne mig är dags att faktiskt göra något åt saken!

Så, vad fick vi veta? Rapporten konstaterar bland annat att:

  • Cabotagetransporterna ökar.
  • Vägkontrollerna är för få.
  • Företagskontrollerna är ineffektiva.
  • Myndigheterna måste skärpa sig.

Det mesta som står där är bra, även om jag saknar det mest uppenbara. Det kommer jag tillbaka till lite senare. De ville att jag på tio minuter skulle berätta vad facket tycker, så jag sade det igen. Det vi har sagt så många gånger.

Det finns sedan 2018 ett stärkt beställaransvar för transportköpare. Men vi behöver bara titta på hur Sveriges största transportköpare, det vill säga våra stora exportföretag, agerar, eller inte agerar. Då förstår vi att man inte är särdeles rädd för att bli dömd i den här frågan.

Ofta är de enda lagliga internationella transporterna de där lastbilschaufförer inför öppen ridå skjutsas in till Sverige med minibussar. Där bemannar de fordon som sedan utför olagligt cabotage.

Vi ser det, vi fotar och filmar, vi anmäler till polis och skattemyndighet – och ärendet läggs ned omedelbart på grund av bristande resurser. Således behöver beställaransvaret stärkas ytterligare. Det måste också regleras för de speditörer som förmedlar transporterna. Det måste finnas bra verktyg för rättsväsendet och det måste finnas en klar risk att bli fälld för den som gör fel!

EU:s nya mobilitetspaket kommer bara att vara så verkningsfullt som Sverige klarar av att leva upp till i form av kontroller. Vi vet att polisen inte har tillräckligt med resurser och vi vet att vi har för få bilinspektörer.

Faktum är att vi inte bara har låtit bli att flytta fram positionerna här, vi har i stället backat. Vi har tappat fyra inspektörer på ett år och målsättningen att enbart ersätta pensionsavgångar är naturligtvis för låg. Vi måste också våga ifrågasätta yrkesrollerna och deras befogenheter.

Detta för oss fram till det jag saknade i rapporten. Hur mycket resurser dessa yrkesgrupper än får är Transport övertygat om att Sverige också måste ha möjlighet att övervaka yrkestrafiken elektroniskt. Hur länge har en bil varit i Sverige, hur många stopp har den gjort och när är det dags att göra ett tillslag. Här tycks råda total politisk enighet så jag kan inte för mitt liv begripa vad man väntar på.

Kom över tröskeln om finansieringen. Se till att vi kan få ett effektivt, elektroniskt system för att sätta dit dem som göder organiserad brottslighet, dumpar löner och villkor för svenska chaufförer och orsakar chaufförsbrist i vårt land!

Hur svårt kan det vara?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.