Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport
Close
Vafan? Tröjans text tolkade Tommy Wreeths och Eskil Rönérs inställning till utredningen om fackens konflikträtt. De båda förbundsordförandena möttes i en debatt i Malmö på onsdagskvällen.
Close

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

På onsdagskvällen möttes Transports Tommy Wreeth och Hamnarbetarförbundets (HF) Eskil Rönér för första gången inför publik. Vänsterpartiet och ABF i Malmö hade ordnat mötet.

Men den som hade räknat med en fortsättning eller intensifiering av 46 års gruff mellan de två hamnfacken misstog sig rejält. En gemensam fiende fick de båda ordförandena att, som det lät, söka sig närmare varandra:

Det handlar om regeringens utredning om fackliga stridsåtgärder. När den tillsattes var arbetsmarknadsminister Ylva Johanssons (S) argument att konflikten i Göteborgs containerterminal påverkar hamnens kunder och de företag som transporterar varor till och från hamnen. Samtidigt som den, enligt Ylva Johansson, riskerar att hota Sveriges konkurrenskraft och svenska jobb.

Hennes beskrivning av konflikten är att arbetsgivaren, trots kollektivavtal med ett fackförbund (Transport), har drabbats av stridsåtgärder från ett annat fack (HF) som inte har fredsplikt. Utredarens förslag är aviserat till den 31 maj i år.

– Jag tror att utredningen är ett beställningsjobb från annat håll, sa Tommy Wreeth och pekade mot Svenskt Näringsliv. Frågan är ändå vad som händer med förslagen om vi går ihop?

– Näe, jag tror inte att processen oss emellan stoppar det här beställningsarbetet från Svenskt Näringsliv, sa Eskil Rönér.

Ändå fortsatte kvällen med samtal om just en pågående process om samarbete mellan Transport och Hamnarbetarförbundet.

– Vi jobbar båda för bra villkor för medlemmarna. Men med delvis olika metoder, sa Tommy Wreeth.

Han beskrev HF:s direktdemokrati med medlemsomröstningar – och Transports representativa demokrati:

– Men skillnaden kanske inte är så stor. Vi har våra delegationer med medlemmar från branschen inför en förhandling … och går tillbaka till dem om vi kör fast. HF avslutar med omröstningen.

Han beskrev att båda parter tycker att det borde vara ett fack i hamnarna – inte två. Dock var de båda debattörerna inte helt överens om hur ett närmande ska fortsätta efter vinterns samtal dem emellan.

Så här lät Tommy Wreeths modell: Hängavtal, som ger HF:arna samma rättigheter och skyldigheter som transportarna, fram till ett samgående. Ett samgående då HF kliver in i stora Transport.

Trepartsavtal, som båda facken är med och förhandlar fram, är i stället Eskil Rönérs linje. Och den där sammanslagningen har han svårt att se:

– Det krävs fem sjättedels majoritet för att lägga ner HF. Jag vet att en medlemsomröstning inte skulle sluta så. Det handlar om känslor och historia.

Samtalet kommer att fortsätta, men inte på någon scen. I Malmö avslutades kvällens debatt med att både Transports ordförande och Hamnarbetarförbundets ordförande ser framför sig en bred politisk strejk ifall fackens strejkrätt är på väg att inskränkas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Malmros, Malmö:
    12 april, 2018

    Transports ordförande Tommy Wreeth menar i ena stunden att Hamnarbetarförbundet är välkommen tillbaka till Transport, för skillnaderna är inte så stora. När man pratar om trepartsavtal och att Hamn4:an ska ha lika mycket makt som Transport, då är skillnaderna plötsligt stora mellan förbunden.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Davids krönika. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.