Gemensam sak för sunda transporter

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 drar snart i gång på allvar. Förbundet kommer att genomföra en stor avtalskonferens på Runö kursgård under vecka 42. Där och då kommer vi att formulera våra avtalskrav.

Det är dock redan nu på plats att säga att några höga löneökningar tror jag inte blir aktuellt. Precis som tidigare år kommer facken inom industrin att sätta ”märket” som vi andra har att förhålla oss till. För Transports del kommer vi dessutom att kräva kompensation för den löneglidning som industrin har tagit ut under de senaste åren. Det är inte särskilt mycket pengar vi talar om, men det är viktigt att våra medlemsgrupper inte halkar efter i löneutvecklingen.

Transports medlemmar utför ett minst sagt lika viktigt arbete som arbetarna inom industrin, och ska också ha löner som ligger i paritet med deras.

Ytterligare ett stort arbete som ligger framför oss är det medborgarinitiativ som europeiska transportfederationen ETF:s styrelse har beslutat att genomföra.

Arbetsnamnet för detta projekt är Fair transport Europe. I korthet går det ut på att samla in en miljon namnunderskrifter för att på så sätt tvinga EU-kommissionen att vidta åtgärder mot den allt mer tilltufsade transportmarknaden i Europa. Det handlar inte bara om kaoset inom lastbilstrafiken utan i lika stor grad om problemen inom civilflyget och insjöfarten, i hamnar och på järnvägen. Kraven på billiga transporter har slagit hårt mot alla transportslag i Europa och vi ser hur arbetstagare utnyttjas hänsynslöst på många olika sätt.

Det måste bli stopp för detta.

Medlet är ett medborgarinitiativ. Det är en möjlighet som sedan den 1 april 2012 öppnar för allmänheten att mer direkt påverka EU-politiken.

Medborgarinitiativet, som infördes genom Lissabonfördraget, innebär att om en miljon medborgare från minst en fjärdedel av EU-länderna går ihop kan de uppmana kommissionen att lägga fram lagförslag på områden där den har befogenhet.

Innan Lissabonfördragets tillkomst var det endast kommissionen som hade rätt att lägga fram lagförslag. Men med mycket dåliga opinionssiffror och ett lågt förtroende för hela EU-projektet ansåg uppenbarligen kommissionen – utan att direkt jubla – att man måste acceptera denna förändring.

Kommissionen tog sig naturligtvis friheten att själv utforma reglerna kring medborgarinitiativen, och därför har det blivit oerhört komplicerat att initiera ett sådant. Först måste man organisera en så kallad medborgarkommitté, som ska bestå av minst sju EU-medborgare från minst sju olika länder. Kommittén har sedan ett år på sig att samla in namnunderskrifter från allmänheten, och dessa måste kontrolleras och bestyrkas av de behöriga myndigheterna i varje land.

Organisatörerna deltar sedan i en utfrågning anordnad av Europaparlamentet. Kommissionen har tre månader på sig att pröva initiativet och avgöra hur den ska gå vidare.

Trots dessa svårigheter har ETF och dess medlemsorganisationer beslutat att göra allt som är möjligt för att kröna projektet med framgång. Där har du som enskild medlem i förbundet också chansen att engagera dig i arbetet med att samla in namnunderskrifter. Själv kommer jag att vara ute på gator och torg för att delta i insamlingen. Samtidigt hoppas jag kunna väcka intresse och kunskap om transportarbetare och deras arbetssituation.

Kanske ses vi där!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.