Gemensamma mål en styrka för LO

Krönika LO-styrelsen antog nyligen ett dokument som till största del utarbetats av avtalsrådet inom LO. Dokumentet, med titeln Gemensamma långsiktiga mål för tre kongressperioder, kommer att få stor betydelse framöver. Det utgör ett styrdokument för LO och dess 14 förbund fram till år 2028, vilket Transport välkomnar.

För oss, som tyvärr ganska ofta har en annan uppfattning än övriga LO-förbund i denna typ av frågor, är det extra glädjande att LO lyckats samla alla förbunden till en gemensam uppfattning. Självklart återfinns inte allt som vi velat och som vi argumenterat för i styrdokumentet. Ibland får man ge upp sin egen ståndpunkt till förmån för någon annans. Precis som vi har gjort det i några fall har så andra gett upp sina ståndpunkter till förmån för våra.

Fackets huvudsakliga uppgift är att via förhandlingar och avtal skapa bästa möjliga löne-och anställningsvillkor för medlemmarna. I det arbetet är lönepolitiken den viktigaste delen av fördelningspolitiken.

Men det finns även andra politiska områden som facket måste arbeta med. Gärna då i samklang med lönepolitiken. Några av dessa torde vara anställningstrygghet, arbetstider, arbetsmiljö, pensioner och avtalsförsäkringar.

Alla dessa områden, plus några till, finns med i styrdokumentet – vilket gör det i stort sett heltäckande för fackets verksamhet. Dokumentet ska inte uppfattas som något utopiskt och ouppnåbart. Tvärtom är det realistiska mål som satts, som både är pragmatiska och praktiskt möjliga att förverkliga. Det förutsätter att alla förbunden fokuserar och verkligen anstränger sig till det yttersta för att leva upp till de mål vi stakat ut.

Transport har under ett par års tid argumenterat för att införa allmängiltighetsförklarade kollektivavtal i vissa branscher. Avtalen skulle då upphöjas till lag och gälla alla, även utländska arbetare som arbetar tillfälligt i svenska företag.

Detta har mötts av skepsis från andra LO-förbund som vill värna om den svenska modellen där parterna tar ansvar för arbetsmarknaden genom rikstäckande kollektivavtal. Det är en modell som även Transport anser är bra. Men, som min gamla åkare alltid hävdade, stämmer inte kartan och verkligheten överens – är det verkligheten som gäller!

Tyvärr kan jag konstatera att de grundläggande förutsättningarna för att upprätthålla den svenska modellen inom åkerinäringen håller på att rubbas. Kollektivavtalets täckningsgrad och den fackliga organisationsgraden håller på att förändras. Till det sämre, tyvärr. Detta är den direkta orsaken till att förbundet tillsammans med Biltrafikens arbetsgivareförbund genomfört studieresor till Finland, Norge och Holland för att titta på deras system med allmängiltiga kollektivavtal.

I LO:s styrdokument återfinns en text som berör detta. Jag är nöjd med att övriga förbund insett hotet mot den svenska modellen och accepterat en text som säger att LO-förbunden kan behöva ompröva sin hållning och tvingas agera för allmängiltigförklaring av kollektivavtalen – detta om förutsättningarna för den svenska modellen rubbas.

Detta ger Transport fortsatt möjlighet att jobba med frågan. Det är viktigt att slå fast att förbundet först och främst vill behålla den svenska modellen och att allmängiltiga kollektivavtal inte kommer att ersätta den. Dessa kommer att användas enbart i de sektorer där massiv social dumpning förekommer.

LO:s ambitioner om att skapa en arbetsmarknad där godtycke ersätts med respekt är ett steg i rätt riktning. Icke desto mindre var företrädare för arbetsgivarna snabba med att håna och förlöjliga LO när styrdokumentet presenterades. Bland annat kallade man LO:s ambitioner för 1970-talsromantik, och man hävdade att LO drömmer sig tillbaka till fornstora dagar.

Låt mig skicka en hälsning till arbetsgivarnas språkrör var de nu än må befinna sig i det politiska landskapet – ge f-n i att raljera över arbetarnas berättigade krav på vettiga arbetstider, krav på en hygglig lön, krav på en säker arbetsmiljö, krav på jämställda löner, krav på trygga anställningar! Alla dessa krav och en hel del därtill kommer ni säkert känna igen när vi möts vid förhandlingsbordet i nästa års avtalsrörelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.