Debatt. Färdtjänsten är som bekant kollektivtrafik som är anpassad för personer med en funktionsnedsättning för vilka den allmänna kollektivtrafiken inte är tillgänglig.
Den finns till för att ge alla medborgare likartade möjligheter att transportera sig kollektivt, vilket ofta är helt avgörande för ett fungerande arbets- och privatliv.
Vi socialdemokrater delar dock Håkan Thomssons bekymrade bild av låg kvalitet och att landstinget alltför länge i första hand prioriterat låga kostnader.
Landstingets utgångspunkt måste vara resenärernas behov, inte vad taximarknaden kan leverera till lägsta pris.
För oss betyder det tydliga krav och uppföljning av att fordon kommer i tid, lämnar av på rätt plats, har personal med kompetens att möta resenärernas behov och tillgänglig kundservice.
Landstinget kan inte ensidigt skylla på företagen som utför resorna, utan måste säkerställa att den tjänst som upphandlas också utförs på rätt sätt.
Tyvärr ändrar den nu pågående upphandlingen inte detta eftersom Alliansen inte är beredd att backa upp våra ambitioner med skarpa krav på kvalitet.
Stockholms läns landsting bör följa de goda exempel som finns. Genom en modell där kvalitetsbetyg påverkar prioritering, genom krav på kollektivavtal, bra uppföljning och en översyn av tilldelningen av resor skulle kvaliteten kunna höjas väsentligt.
Regeringen ser nu över landstingens möjligheter att ställa sociala krav på kvalitet, men tyvärr är upphandlingen av färdtjänsten redan beslutad. Därför kan resenärer och förare inte förvänta sig några egentliga förbättringar förrän vid nästa upphandling 2018.
Då kanske fler partier är villiga att sätta kvalitet före pris?