Genmäle: Anklagelserna i Transportarbetaren är grundlösa

Färdtjänst. Med anledning av den artikel som ni publicerat om det företag som jag driver, K-holm vård och omsorg AB, och de påståenden om vår verksamhet som ni gör, vill jag säga följande:

Jag vet att taxinäringen – liksom Transportarbetareförbundet – är en manligt dominerad värld. Vi är inte många kvinnor som driver taxiföretag och vi kan i bland känna att det finns ett motstånd mot oss när vi bryter oss in i den traditionellt manliga sfären. Men att Transportarbetareförbundets officiella tidning skulle tro att en kvinna inte kan driva ett taxiföretag utan att styras av sin man är i dag nästan för illa för att vara sant. De anklagelser ni riktar mot bolaget är grundlösa och bygger på en förlegad syn på kvinnor som företagsledare.

Mitt bolag har vunnit kontrakt för Västtrafik och Hallandstrafiken. I båda fallen har mitt bolag granskats och godkänts av professionella upphandlare, upphandlare utan förlegad syn på kvinnor eller företagare födda utomlands. Det vore bra om även Transportarbetareförbundet kunde modernisera sig lite och börja granska verksamheten, så som den är och inte så som ombudsmännen fabulerar ihop över fikabordet.

I båda uppdragen som K-holm vård och omsorg AB vunnit följer företaget de regler som Västtrafik och Hallandstrafiken har rubricerat i upphandlingsunderlaget när det gäller lön och arbetstid.

Punkt 1. Det krav på lön som Västrafik samt Hallandstrafiken ställer ligger betydligt högre än den nivå som Taxiföraravtalet innehåller. Detta är obligatoriskt för samtliga trafikföretag.

Punkt 2. Både Västtrafik och Hallandstrafiken ställer höga krav på att trafikföretag följer gällande krav på arbetstidsregler. Löpande kontroller från upphandlande myndigheter kommer göras.

Punkt 3. Den artikel som publicerades i Transportarbetarnas tidning den 17 oktober 2017 lägger stort fokus på att min man Sultan kommer att finnas med i bakrunden och därigenom delaktig i driften av företaget. Detta är ett påstående som är fullständigt felaktigt. Visst är jag gift med honom och det som tidigare hänt vill jag inte kommentera, utan han får göra sitt bästa med det som drabbat honom.

Jag äger K-holm vård och omsorg AB till 100 procent med min dotter som suppleant och har anställda som jag fullständigt litar på arbetar för att ställda krav uppfylls.

Replik från Transportarbetaren

Som skribent och ansvarig utgivare för Transportarbetaren har jag aldrig påstått att kvinnor inte kan driva taxiföretag. Jag har heller inte riktat några anklagelser mot K-holms vård och omsorg.

Jag påstås också ha lagt ”stort fokus” på att Sultan Salimovic ”kommer att finnas med i bakgrunden och därigenom vara delaktig i driften av företaget”.

Det är inte heller korrekt.

I artikeln redogör jag kortfattat för Sultans Salimovics affärsverksamhet i Sörmland. En verksamhet som innefattat en rad konkurser, stora skatteskulder och besvikna chaufförer.

Jag berättar också att Sultans hustru nu lagt anbud och vunnit färdtjänstkontrakt på västkusten, genom bolaget K-holms vård och omsorg.

Jag konstaterar att facket, Svenska Transportarbetareförbundet, befarar att Sultan finns med i bakgrunden i hustruns bolag och att det i fackförbundet finns misstankar om ett bulvanförhållande.

I artikeln intervjuas Sultan Salimovic. Han citeras och uppger då att han inte kommer ha någon roll alls i K-holms vård och omsorg.

Innan genmälet skickades till redaktionen blev vi kontaktade av en person från bolaget. Ett ombud.

Usnija Salimovic: du är välkommen att kontakta Transportarbetaren själv så gör vi en intervju direkt med dig om färdtjänstbranschen, kvinnligt företagande och de svårigheter som kan uppstå om en närstående bedrivit oseriös affärsverksamhet inom samma näringsgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bengt:
    23 oktober, 2017

    Bra

  2. Tord Hansson:
    23 oktober, 2017

    Det är bra ni granskar färdtjänst träsket. I just detta fallet är väl risken ganska stor för ett bulvanförhållande. Är kanske så enkelt att Usnija känner sig träffad. Fortsätt ni och göra ett bra arbete

Lästips:

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.