Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.
Close
Sirin Celik presenterade sin fallstudie vid slutkonferensen i Rom den 7 juli.
Close

Gig inte upp!

Plattformsarbete. Vägen är förberedd för en arbetsmarknad där gigjobb blir norm. Det menar Transports utredare Sirin Celik, som deltagit i ett EU-projekt om möjligheter och svårigheter att skapa anständiga villkor för dem som arbetar för plattformsföretag.

Titeln på projektet, där sju medlemsländer medverkat, är Don’t GIG Up, Never! Som underrubrik står frågan Mot schyst plattformsarbete? Men Sirin Celik har en mörk syn på framtiden:

– Ett gigsamhälle ligger inte alls långt bort. Det vore ett samhälle där anställningstrygghet inte spelar någon som helst roll då företagens flexibilitet står över allt, samtidigt som det redan i dag är tydligt att arbetare blir alltmer desperata efter jobb, säger hon.

Sirin Celik har för Transportarbetareförbundet genomfört fallstudier på tre svenska plattformsföretag: Taskrunner, Tiptapp och Yepstr. Vid projektets avslutande konferens om gigjobb i Rom den 7 juli presenterade hon fallstudierna, liksom de som deltagit från övriga sex EU-länder.

Tidigare har de mötts vid workshops i Warszawa och Madrid.

– Det har varit en stor behållning att träffa de andra i projektet om gigjobb i medlemsländerna. Våra diskussioner har fått mig att inse att det inte finns några begränsningar i vilka medel och metoder som plattformsföretagen använder sig av, säger Sirin Celik.

Hon tar upp ett italienskt företag, BeMyEye, vars verksamhet bygger på att ”arbetare” kan tjäna pengar på att fotografera butikers skyltfönster. Uppgifterna säljer sedan plattformsföretaget vidare till andra företag. Inkomsten för varje fototillfälle motsvarar någon krona, och är dessutom mycket osäker – om andra fotat samma skyltfönster delas potten som finns för uppdraget.

– Ändå finns det tre miljoner användare av företagets app…

Don’t GIG Up, Never! är finansierat av EU-kommissionen. Projektet rymmer också en beskrivning av de sju deltagande ländernas utveckling när det gäller ekonomi och arbetsmarknad. I jämförelse kan den svenska verkligheten te sig bra.

Men Sirin Celik ser att normförskjutningen också gäller här hemma: Den svenska modellen är inget vaccin i en utveckling mot ett mer individualiserat samhälle, med uppluckrad anställningstrygghet och tal om att bara jobba för sig själv. Till en ersättning av runt 50 kronor i timmen som hos företaget Tiptapp, vars affärsidé bygger på att privatpersoner skjutsar andras skräp till soptippen.

För anständiga villkor för gigjobbarna krävs stärkt anställningstrygghet och reglering av plattformsföretagens verksamhet, enligt Celik:

– En framtid där allt fler måste ta gigjobb är annars inte långt borta. I Sverige är vi redan där när vi diskuterar så kallade enkla jobb och ökad flexibilitet för företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Oklart vad nya EU-reglerna innebär för svenska gigarbetare

Gigarbetare. EU har förhandlat fram ett plattformsdirektiv. Oklart hur det påverkar den svenska arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.