Uberbud på, moped.
Close
De nya EU-reglerna ska ge tryggare anställningsvillkor för matbud och andra plattformsarbetare.
Close

Plattformsarbetarnas villkor stärks i EU

Politik. EU:s nya regler för över fem miljoner plattformsarbetare är klara. Reglerna kan ge plattformsarbetarna en anställning och de rättigheter som följer med det.

Efter två års stötande och blötande har Europaparlamentet och rådet nått en överenskommelse för Europas 28 miljoner plattformsarbetare. Ett revolutionerande avtal för en grupp arbetstagare som växer rekordsnabbt skriver Europaparlamentet i ett pressmeddelande. Redan 2025 beräknas Europa ha ytterligare 15 miljoner plattformsarbetare; oftast egenföretagare utan kollektivavtal som kör taxi, levererar mat, utför hantverk med mera.

EU-parlamentarikern Ilan de Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet
Ilan De Basso (S). Foto: Alain Rolland/EU-parlamentet

– Det är viktigt att gigekonomin regleras, men vår hållning är att det främst ska ske genom arbetsmarknadens parter. Det kräver dock att företagen tar sitt ansvar och kommer till förhandlingsbordet. Miljontals arbetare befinner sig i otrygga anställningar och vi måste hitta vägar för att skydda dessa och samtidigt stärka parterna på arbetsmarknaden, säger den svenske socialdemokratiske europaparlamentarikern Ilan De Basso.

Egenföretagare eller inte

Två saker har varit svåra att komma överens om.

För det första. Vem är egenföretagare och vem anställd? Plattformsbolagen vill göra alla till egenföretagare för att slippa ansvar och kostnader. EU beräknar att hela 5,5 miljoner av unionens plattformsarbetare är felaktigt klassificerade som egenföretagare och de snuvas därmed på de rättigheter och det sociala skydd som anställda har.

De nya reglerna inför en lista med fem kriterier. När en plattformsarbetare uppfyller två av de fem kriterierna ska hen betraktas som anställd (varje EU-land kan införa fler kriterier). Plattformsarbetaren kan själv, genom en företrädare (facket) eller myndighet hävda vilka kriterier som gäller. Det är sedan plattformsbolagets ansvar att motbevisa detta.

Hur ser Ilan De Basso på skrivningarna?

– Vi har ännu inte fått tillgång till kompromisstexten och därför kan vi inte uttala oss om det slutliga innehållet.

Den andra stötestenen i förhandlingarna har varit hur algoritmer får användas för att styra den som arbetar för plattformen.

I dag får plattformsarbetaren inte veta vilka algoritmer plattformarna använder för att inhämta uppgifter. Insamlad information om plattformsarbetaren ligger till grund för automatiserade beslut som berör allt från uppsägningar till avstängning av en arbetstagares konton. Nu blir plattformsbolagen skyldiga att med mänsklig tillsyn bedöma effekterna av fattade beslut, hur de påverkar arbetsförhållanden, hälsa, säkerhet och grundläggande rättigheter. Information som plattformsarbetaren och hens representanter, facket till exempel, ska ha tillgång till.

Den italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet
Elisabetta Gualmini. Foto: Philippe Stirnweiss/Europaparlamentet

”Bättre rättigheter i EU nu”

Förhandlingsansvarig för Europaparlamentet (rapportören) har varit italienska socialdemokraten Elisabetta Gualmini. När uppgörelsen var i hamn sa Gualmini att de minst skyddade arbetarna nu har bättre rättigheter i EU än någon annanstans:

– I dag kan vi säga till 40 miljoner plattformsarbetare att Europa är till för dem också.

Plattformsdirektivet träder i kraft när rådet och parlamentet formellt antagit den överenskomna texten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.