”Gisslansituation för facket”
Varje dag passerar flera ansökningar om att rekrytera utländsk arbetskraft Transports kansli, innan de skickas vidare till Migrationsverket. Vad som sen händer med de som anställs vet varken myndigheterna eller facket. – Det är en gisslansituation. Vi sitter och godkänner regeringens politik som vi tycker är helt felaktig, säger Transports utredare Mattias Schulstad.
Bara under årets första 3,5 månader har 140 ansökningar passerat Mattias Schulstads skrivbord på Transports huvudkontor i Stockholm. Sedan några månader tillbaka är det till honom alla ansökningar om att anställa arbetskraft från ett land utanför EU kommer.
Även om alla Transports yrken är representerade är det vissa avtalsområden som dominerar stort i högen av ansökningar. De flesta arbetsgivare som vill anställa utländsk arbetskraft finns i branscherna bilvård, terminal, tidningsdistribution och taxi. Knappast några yrken där det råder brist på arbetskraft.
I stället ser Mattias Schulstad andra gemensamma nämnare för många av de ansökningar som kommer in. Ofta finns anställningarna på små, nystartade företag, i yrken med små krav på yrkeskunskaper.
Fackets enda roll är att yttra sig om att det anställningserbjudande som Migrationsverket ska ta ställning till lever upp till likartade lönenivåer och försäkringsförmåner som i kollektivavtalen. Efter det vet man inte vad som händer.
– Under de månader jag har arbetat med det här har aldrig någon från Migrationsverket ringt och ställt någon fråga eller kontrollerat en uppgift, säger Mattias Schulstad.
I flera fall kan man redan på pappret ana oråd. Det kan vara avdelningar som ringer och vädjar om att inte godkänna ansökningar från vissa branscher som är välkända för att dumpa löner. Men eftersom facket inte har sista ordet är det inget man kan göra.
Ett annat skäl till oro är ansökningar som efter ett avslag kommer tillbaka, där lönen i erbjudandet har justerats exakt till lägsta nivån i kollektivavtalet. Det är också vanligt med rena glädjekalkyler.
– Om ett taxiföretag med två, tre bilar vill anställa en mekaniker på heltid säger det sig självt att man måste öka omsättningen enormt mycket för att kunna finansiera den tjänsten, säger Mattias Schulstad.
När en ansökan om arbetstillstånd är godkänd finns det ingen som kontrollerar om de villkor som står i ansökan verkligen gäller. Kontroller ingår inte i Migrationsverkets uppgifter. Och facket kan bara undersöka de företag som har kollektivavtal.
Det finns många faktorer som gör att Mattias Schulstad misstänker både lönedumpning och socialt utnyttjande bakom arbetskraftsinvandringen. Transport har dock inte gjort någon egen undersökning om hur det faktiskt har gått för arbetskraftsinvandrarna i branschen. Innan 2012 finns inte ens någon tillförlitlig statistik på antalet ansökningar eller vilka branscher som dominerar.
Efter tre år med de nya reglerna har dock Transport börjat agera. Under våren har Mattias Schulstad försökt få i gång en dialog med andra LO-förbund om hur man gemensamt kan arbeta med problemen kring arbetskraftsinvandringen.
Nu förs också diskussioner om möjligheten att helt sluta kommentera de anställningserbjudanden som kommer in. En åtgärd som både Sveriges ingenjörer och Unionen i Stockholm har vidtagit i protest mot hur systemet fungerar.
Mattias Schulstad poängterar att Transport inte har något emot att folk kommer till Sverige och arbetar. Men den dåliga kontrollen av hur avtalen efterlevs leder till att folk utnyttjas.
– Vi har inget emot arbetskraftsinvandring, men då ska det vara på lika villkor som för alla andra.