Close
"Fråga inte en ungdom om den ska gå med i facket", säger Marianne Olsson. "Prata i stället om arbetsmiljö och att man kan skada sig, så kommer man in på vad facket är bra för."
Close

Glashal backe fällde orädda Marianne

Månadens medlem. Det här är Marianne Olsson. Hon har två jobb. Ett som mackanställd och ett som tidningsbud. En svinkall morgon för två år sedan, när ingen såg eller hörde, halkade hon och bröt foten. Du kan inte ana vad som hände sedan …

Jo, där ligger hon. Det har kommit nysnö. Marianne Olsson är ingen nybörjare på hala uppfarter, men nu är det fredagen den 13:e. År 2013. Plötsligt hade fötterna farit i väg och så pang. Klockan är 4.25 och i handen håller hon morgontidningen som ska in i brevinkastet.

Så vad hände sedan?

Foten är bruten på flera ställen. Men det vet hon inte, just nu märker hon bara att det inte går att stödja på den. Hon börjar åla.

Tillbaks mot bilen?

Nej, mot brevinkastet. För tidningen ska fram till varje pris. Plikten först. Det här är före överfallslarmets tid. Och telefonen har hon lämnat kvar i bilen. Alla sover. Ingen hör henne om hon ropar.

Termometern visar på minus 25. Är hon inte rädd?

Marianne Olsson är inte lagd åt det hållet. Men hon kan bli förbannad. Som den gången två narkotikapåverkade killar kom in på macken och försökte sno en grästrimmer. De fick med Marianne att göra. Sedan blev det rättegång och inför den försökte de skrämmas. Marianne fick poliseskort hem från jobbet. Men rädd …

– Nä. Men jag började engagera mig fackligt för att ta reda på mina rättigheter på jobbet.

Egentligen är tidningsbudandet bara en bisyssla, trots att hon kör sex dagar i veckan. Sedan 23 år heltidsjobbar hon på OKQ8. Men Marianne är av den nyfikna sorten och vill prova på fler jobb. Som att dela ut tidningar.

Hur är det då?

– Åh jag njuter av tystnaden! Jag rensar huvudet när jag sitter själv.

Två heltidsjobb. Och fackliga uppdrag som skyddsombud, ordförande för Transports Gällivaresektion och ledamot i Luleåavdelningens styrelse.

Kommer det att sluta så här?

Ja. Så länge hon orkar fortsätter hon på det här viset.

Men tillbaks till den där morgonen på uppfarten. Hur slutar det?

Det som brukar ta henne fem sekunder tar henne nu tjugo minuter. Hon kommer upp en bit för den glashala backen men glider direkt ner igen. Men till sist. Och där ligger mobilen. Hon når den precis. Till ambulanssjukvårdarna säger hon att det nog bara är en stukning och att hon har inventering på macken i eftermiddag.

Det dröjer två år innan Marianne Olsson kan jobba igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.