I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.
Close
I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.
Close
Arbetsplats: Ullared

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Fast det finns att göra. Normalt får vi släppa in högst 7 000 besökare åt gången i varuhuset. På grund av corona är det begränsat till 3 000. Det är vår uppgift att hålla koll på att reglerna följs, säger Stefan Gustafsson, väktare och huvudskyddsombud på Securitas.

Det är en vanlig torsdag i maj. Fast ändå inte. Vid Gekås är den stora parkeringen full närmast den gulmålade köpladan. Lite längre bort finns tusentals lediga p-platser. Inne är köerna korta, nästan obefintliga, till provrum och utgångskassor.

– Det har gått ner väldigt, väldigt mycket. Gissningsvis är det 70–80 procent färre besökare nu än normalt, förklarar Stefan Gustafsson.

Hans kollega Sofie Ljungblad instämmer med en nick. De bemannar ingången där väktarna är stationerade. Uppdraget att sköta bevakningen har i många år legat hos Securitas.

Under köpintensiva helger kunde kötiden tidigare vara 2-2,5 timmar bara för att komma in på varuhuset. Nu är det lätt att hitta parkering.
Under köpintensiva helger kunde kötiden tidigare vara 2-2,5 timmar bara för att komma in på varuhuset. Nu är det lätt att hitta parkering. Foto: Jan Lindkvist

Någon höjer kanske på ögonbrynen åt att Gekås bara har väktare på plats, inga ordningsvakter.

– Så har det i vart fall varit under de sex år jag jobbat här, säger Stefan Gustafsson.

Han berättar att vid högsäsong är uppåt 25 väktare stationerade vid Gekås och butikerna som ligger intill. Lugna dagar, på dagtid, är fem, sex personer i tjänst samtidigt. Vid högtryck – speciellt lördagar på höstkanten – kan omkring 15 väktare vara på plats. Det är då de beryktade köerna uppstår.

– Folk står i timmar och väntar på att få komma in. Den längsta kö vi haft var 1,4 kilometer och sträckte sig ända bort till campingen. Den värsta kötid jag upplevt var runt fyra timmar. Attraktiva helger handlar det annars om 2–2,5 timmar innan man släpps in.

Både Stefan Gustafsson och Sofie Ljungblad beskriver jobbet som intressant och varierat, med många möten med människor. Väktarna sköter upplåsning och stängning, tar hand om snattare, larm och stök på campingen. Viss parkeringsövervakning ingår. Och att hjälpa kunder till rätta.

– Det jag kommer att minnas mest är nog alla sjukfall vi tar hand om, säger Sofie.

Snatterier förekommer, bekräftar Stefan Gustafsson med ett litet diplomatiskt leende. Fast han vill inte gå in på detaljer. Inte annat än att polis måste rekvireras från Varberg, Falkenberg eller Kungsbacka – med lång väntetid för den gripne.

Stefan Gustafsson är fackligt aktiv och huvudskyddsombud för Transport. Sofie Ljungblad har jobbar ett drygt år på Securitas. Både gillar jobbet på Gekås. ”Det är omväxlande”, säger Stefan Gustafsson.
Stefan Gustafsson är fackligt aktiv och huvudskyddsombud för Transport. Sofie Ljungblad har jobbar ett drygt år på Securitas. Både gillar jobbet på Gekås. ”Det är omväxlande”, säger Stefan Gustafsson. Foto: Jan Lindkvist

Stefan Gustafsson går ut på en ronderingsvända bland glassätare och fullastade kundvagnar. Inte så få besökare drar två vagnar per näsa.

Efter de sex åren på Gekås har han slutat förundra sig. Samma sak gäller Sofie Ljungblad, som snart fått ihop 13 månader:

– Folk kommer inte bara hit för att handla billigt. Gekås har blivit en attraktion i sig. En sorts upplevelse. Besökare kommer från hela Norden. Och från Polen, Tyskland. Det kan gå rätt livat till på campingen.

Den som inte vill campa kan bo på hotell, motell, stugor eller på vandrarhemmet i anslutning till varuhuset.

Vid receptionen kommer en kund fram och frågar vart man går för att byta inköpa varor:

– Det är nog den vanligaste frågan vi får, säger Sofie när besökaren lämnat disken.

Vilket kundmöte har etsat sig fast mest i bakhuvudet?

Stefan Gustafsson säger:

– Det är nog kvinnan som absolut ville behålla Gekås kundkorg när hon handlat klart. Jag sa nej och hon hotade med att skriva ett protestbrev till varuhusledningen.

Som skyddsombud har Stefan Gustafsson haft en del att jobba med. En ny, mer ergonomisk kunddisk och ett fallskydd vid flaggstängerna på taket är två exempel. Det ingår i väktarnas uppgifter att hissa och hala flaggorna.

Och nu under pandemin?

– Det fungerar bra, tycker jag. Vi har fått skyddshandskar och visir. De allra flesta besökarna förstår och respekterar bestämmelserna om högst 3 000 kunder samtidigt. Det är få som knorrar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.