Glest i kön på Gekås
Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.
Fast det finns att göra. Normalt får vi släppa in högst 7 000 besökare åt gången i varuhuset. På grund av corona är det begränsat till 3 000. Det är vår uppgift att hålla koll på att reglerna följs, säger Stefan Gustafsson, väktare och huvudskyddsombud på Securitas.
Det är en vanlig torsdag i maj. Fast ändå inte. Vid Gekås är den stora parkeringen full närmast den gulmålade köpladan. Lite längre bort finns tusentals lediga p-platser. Inne är köerna korta, nästan obefintliga, till provrum och utgångskassor.
– Det har gått ner väldigt, väldigt mycket. Gissningsvis är det 70–80 procent färre besökare nu än normalt, förklarar Stefan Gustafsson.
Hans kollega Sofie Ljungblad instämmer med en nick. De bemannar ingången där väktarna är stationerade. Uppdraget att sköta bevakningen har i många år legat hos Securitas.
Någon höjer kanske på ögonbrynen åt att Gekås bara har väktare på plats, inga ordningsvakter.
– Så har det i vart fall varit under de sex år jag jobbat här, säger Stefan Gustafsson.
Han berättar att vid högsäsong är uppåt 25 väktare stationerade vid Gekås och butikerna som ligger intill. Lugna dagar, på dagtid, är fem, sex personer i tjänst samtidigt. Vid högtryck – speciellt lördagar på höstkanten – kan omkring 15 väktare vara på plats. Det är då de beryktade köerna uppstår.
– Folk står i timmar och väntar på att få komma in. Den längsta kö vi haft var 1,4 kilometer och sträckte sig ända bort till campingen. Den värsta kötid jag upplevt var runt fyra timmar. Attraktiva helger handlar det annars om 2–2,5 timmar innan man släpps in.
Både Stefan Gustafsson och Sofie Ljungblad beskriver jobbet som intressant och varierat, med många möten med människor. Väktarna sköter upplåsning och stängning, tar hand om snattare, larm och stök på campingen. Viss parkeringsövervakning ingår. Och att hjälpa kunder till rätta.
– Det jag kommer att minnas mest är nog alla sjukfall vi tar hand om, säger Sofie.
Snatterier förekommer, bekräftar Stefan Gustafsson med ett litet diplomatiskt leende. Fast han vill inte gå in på detaljer. Inte annat än att polis måste rekvireras från Varberg, Falkenberg eller Kungsbacka – med lång väntetid för den gripne.
Stefan Gustafsson går ut på en ronderingsvända bland glassätare och fullastade kundvagnar. Inte så få besökare drar två vagnar per näsa.
Efter de sex åren på Gekås har han slutat förundra sig. Samma sak gäller Sofie Ljungblad, som snart fått ihop 13 månader:
– Folk kommer inte bara hit för att handla billigt. Gekås har blivit en attraktion i sig. En sorts upplevelse. Besökare kommer från hela Norden. Och från Polen, Tyskland. Det kan gå rätt livat till på campingen.
Den som inte vill campa kan bo på hotell, motell, stugor eller på vandrarhemmet i anslutning till varuhuset.
Vid receptionen kommer en kund fram och frågar vart man går för att byta inköpa varor:
– Det är nog den vanligaste frågan vi får, säger Sofie när besökaren lämnat disken.
Vilket kundmöte har etsat sig fast mest i bakhuvudet?
Stefan Gustafsson säger:
– Det är nog kvinnan som absolut ville behålla Gekås kundkorg när hon handlat klart. Jag sa nej och hon hotade med att skriva ett protestbrev till varuhusledningen.
Som skyddsombud har Stefan Gustafsson haft en del att jobba med. En ny, mer ergonomisk kunddisk och ett fallskydd vid flaggstängerna på taket är två exempel. Det ingår i väktarnas uppgifter att hissa och hala flaggorna.
Och nu under pandemin?
– Det fungerar bra, tycker jag. Vi har fått skyddshandskar och visir. De allra flesta besökarna förstår och respekterar bestämmelserna om högst 3 000 kunder samtidigt. Det är få som knorrar.