Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close
Viktor Hage, Transport, med kolleger från Genèveskolan, från vänster My Sternberg, Handels, Magdalena Borgemo, Lärarförbundet och Ann-Helen Hopland norska Finansförbundet.
Close

Globala villkor tar tid

FN-organet ILO har inte lyckats ena fack och arbetsgivare om vilka problem som finns för arbetstagarna i den globala ekonomin. Därför tillsätts nu en expertgrupp. – Det är positivt. Det var så långt man kunde komma, säger Viktor Hage, Transport.

Arbetsvillkoren i de globala leverantörskedjorna, där transporter i högsta grad är en viktig länk, var det centrala ämnet på ILO:s årliga konferens. Där möts regeringar, fack och arbetsgivare i trepartssamtal om internationella villkor för arbetskraften.

Som ung organisatör i Transport fick Viktor Hage möjlighet att följa överläggningarna som studerande i Genèveskolan.

– Innan jag åkte till sessionen trodde jag att allt var klart genom de förberedande möten som varit. När jag var där trodde jag inte att parterna skulle kunna komma överens om något alls.

– En expertgrupp var nog så långt man kunde komma där och då.

FN-organet ILO arbetar genom konsensus. Fack och arbetsgivare måste vara helt överens om en fråga ska gå igenom och bli en konvention, deklaration eller någon annan typ av vägledande dokument.

– Jag upplevde den långa tiden det tar innan en fråga blir klar som mycket frustrerande. Allt tar tre, fyra år. Men jag inser också att det inte finns något alternativ om alla ska vara med på båten i någon utsträckning, säger Viktor Hage.

Han tror att villkoren för arbetstagarna i den globala värdekedjan kan behandlas av ILO om två år igen.

Just detta var också en huvudpunkt när det fackliga biståndsorganet Union to Union höll ett lunchmöte på onsdagen om ILO-sessionen.

Den globala ekonomin har lett till ökad ojämlikhet i världen. En litet klick tar hand om merparten av vinsten, medan många producerar varor och tjänsterna.

Längst ut i den globala värdekedjan hittar man barnarbete, slavarbete, korruption, förbud mot facklig organisering och regeringar som är mycket svaga.

ILO:s konventioner räcker inte för att stoppa detta. Inte heller OECD:s riktlinjer eller andra system för socialt ansvarstagande i företagen.

– Arbetsgivarna tycker att dessa principer är räcker och att starkare instrument inte behövs. Vi anser tvärt om, att de inte är tillräckligt bindande, säger Oscar Ernerot, internationell ombudsman på LO.

– Vi i facket anser att regeringarna måste leva upp till ILO:s kärnkonventioner. Det ger goda förutsättningar för att arbetskraften inte ska utnyttjas.

– Men enskilda företag kan i alla fall bryta mot konventionerna. Därför måste huvudföretaget i värdekedjan ha ansvaret.

De oeniga parterna kunde till sist samlas kring beslutet om en expertgrupp. Den tillsätts på ILO:s styrelsesammanträde i november.

Gruppen ska utreda vad som saknas för att skapa anständiga arbetsvillkor i hela värdekedjan, vad regeringarna respektive arbetsmarknadens parter kan bidra med.

I bästa fall kan expertgruppen vara klar om två år och regler beslutas på ILO:s session 2019 när organisationen firar 100 år.

– Det är mitt drömscenario, men jag är tveksam om det lyckas, säger Oscar Ernerot.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.