Eliseo Cordoba, tidningsbud.
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och har ingen direkt koppling till projektet.
Close

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Under toppåren på 1960-talet hade Sverige närmare 9 000 bensinstationer. Efter det har nedläggningarna gått i vågor och i dag finns bara omkring 2 800 mackar kvar. Oljekrisen i början av 1970-talet och den så kallade pumplagen, som ställde krav på ett tredje drivmedel på stationen, var två saker som drev på utvecklingen.

I dag räknar branschen med att ytterligare 300 stationer är nedläggningshotade. Det fick mackägaren Bogge Bolstad att börja fundera på hur lönsamheten kunde förbättras, samtidigt som servicen till invånarna i glesbygden skulle räddas.

Resultatet blev ett projekt som döpts till Glöd (initialerna står för Glesbygd LÖnsam långsiktig service Drivmedelsanläggningar).

Det är ett tvåårigt arbete som backas upp av Region Västerbotten, Tillväxtverket och mackägarnas branschorganisation, Svensk Bensinhandel.

Bogge Bolstad är anställd på deltid för att leda projektet. Han är nöjd med responsen så här långt:

– I våras blev jag faktiskt inbjuden till riksdagen för att berätta om vårt arbete. Det var i samma veva som Bensinupproret drog igång.

Projektet har nu pågått ett halvår och i första fasen har man gjort en förstudie, en granskning av förutsättningarna för bensinstationerna i Västerbotten. Nästa delmål är att hitta fem, sex stationer som får bli piloter i en försöksverksamhet.

Under arbetets gång har Bogge Bolstad identifierat en rad problem som mackägarna kämpar med. Ett handlar om kontanter. En granskning av tre stationer visar att varje fjärde kund fortfarande betalar med sedlar och 17 procent av omsättningen flyter in i form av reda pengar.

Samtidigt har banker ofta lämnat de små inlandsorterna. Det finns ingen insättningsbox där mackpersonalen kan deponera dagskassorna.

Omkring en miljon svenskar kan av olika skäl inte betala sina räkningar över internet. Många mackar erbjuder uttags- och betalservice för kunderna.

Det är en dyr, komplicerad lösning och den enda aktörer som finns på marknaden har börjat säga upp avtalen med bensinstationerna, på grund av för liten omsättning.

Bogge Bolstad berättar att många stationer tagit över en rad av samhällets servicefunktioner. Exempelvis som ombud för Systembolaget, apoteket och Spelmonopolet och som utlämningsställe för paket.

– Tyvärr tjänar man inga pengar på att tillhandahålla de här tjänsterna. Ersättningen är väldigt låg. Huvudmännen hävdar att tjänsterna skapar merförsäljning. Men den är minimal. När macken är sista serviceinrättningen i byn är kunderna hänvisade dit ändå, säger Bolstad.

Projektet har genomfört workshops i Sorsele, Vilhelmina och Stalon.

I närliggande Kittelfjäll biter sig mackägaren kvar, trots svag lönsamhet. Där framkom en pikant historia. En turist med elbil hade letat sig upp till Kittelfjäll. Men där finns ingen laddstolpe, så ägaren fick ta bärgare de elva milen tillbaka till Vilhelmina.

Tidigare har staten gjort försök med riktat ekonomiskt stöd till näringsidikare som upprätthåller service på mindre orter. Bogge Bolstad hoppas på en annan lösning:

– Vi vill försöka hitta nya långsiktigt hållbara servicefunktioner och nya sätt för stationerna att tjäna pengar på det man erbjuder. Mackarna är otroligt viktiga för glesbygden. Försvinner de är risken stor att andra företag flyttar också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.