Eliseo Cordoba, tidningsbud.
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och har ingen direkt koppling till projektet.
Close

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Under toppåren på 1960-talet hade Sverige närmare 9 000 bensinstationer. Efter det har nedläggningarna gått i vågor och i dag finns bara omkring 2 800 mackar kvar. Oljekrisen i början av 1970-talet och den så kallade pumplagen, som ställde krav på ett tredje drivmedel på stationen, var två saker som drev på utvecklingen.

I dag räknar branschen med att ytterligare 300 stationer är nedläggningshotade. Det fick mackägaren Bogge Bolstad att börja fundera på hur lönsamheten kunde förbättras, samtidigt som servicen till invånarna i glesbygden skulle räddas.

Resultatet blev ett projekt som döpts till Glöd (initialerna står för Glesbygd LÖnsam långsiktig service Drivmedelsanläggningar).

Det är ett tvåårigt arbete som backas upp av Region Västerbotten, Tillväxtverket och mackägarnas branschorganisation, Svensk Bensinhandel.

Bogge Bolstad är anställd på deltid för att leda projektet. Han är nöjd med responsen så här långt:

– I våras blev jag faktiskt inbjuden till riksdagen för att berätta om vårt arbete. Det var i samma veva som Bensinupproret drog igång.

Projektet har nu pågått ett halvår och i första fasen har man gjort en förstudie, en granskning av förutsättningarna för bensinstationerna i Västerbotten. Nästa delmål är att hitta fem, sex stationer som får bli piloter i en försöksverksamhet.

Under arbetets gång har Bogge Bolstad identifierat en rad problem som mackägarna kämpar med. Ett handlar om kontanter. En granskning av tre stationer visar att varje fjärde kund fortfarande betalar med sedlar och 17 procent av omsättningen flyter in i form av reda pengar.

Samtidigt har banker ofta lämnat de små inlandsorterna. Det finns ingen insättningsbox där mackpersonalen kan deponera dagskassorna.

Omkring en miljon svenskar kan av olika skäl inte betala sina räkningar över internet. Många mackar erbjuder uttags- och betalservice för kunderna.

Det är en dyr, komplicerad lösning och den enda aktörer som finns på marknaden har börjat säga upp avtalen med bensinstationerna, på grund av för liten omsättning.

Bogge Bolstad berättar att många stationer tagit över en rad av samhällets servicefunktioner. Exempelvis som ombud för Systembolaget, apoteket och Spelmonopolet och som utlämningsställe för paket.

– Tyvärr tjänar man inga pengar på att tillhandahålla de här tjänsterna. Ersättningen är väldigt låg. Huvudmännen hävdar att tjänsterna skapar merförsäljning. Men den är minimal. När macken är sista serviceinrättningen i byn är kunderna hänvisade dit ändå, säger Bolstad.

Projektet har genomfört workshops i Sorsele, Vilhelmina och Stalon.

I närliggande Kittelfjäll biter sig mackägaren kvar, trots svag lönsamhet. Där framkom en pikant historia. En turist med elbil hade letat sig upp till Kittelfjäll. Men där finns ingen laddstolpe, så ägaren fick ta bärgare de elva milen tillbaka till Vilhelmina.

Tidigare har staten gjort försök med riktat ekonomiskt stöd till näringsidikare som upprätthåller service på mindre orter. Bogge Bolstad hoppas på en annan lösning:

– Vi vill försöka hitta nya långsiktigt hållbara servicefunktioner och nya sätt för stationerna att tjäna pengar på det man erbjuder. Mackarna är otroligt viktiga för glesbygden. Försvinner de är risken stor att andra företag flyttar också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.