God sammanhållning i ny klubb
Vikbolands Taxi. Två dagar före strejken blev avblåst konstituerades Transportklubben på taxibolaget i Västervik. Men det har varit på gång länge och i dag är så gott som alla med. Stämningen bland färdtjänstförarna är påfallande god.
Folk kommer och går i personalrummet hos Vikbolands Taxi. Förare får uppdrag, några stannar och pratar jobb med kollegor före hemgång, andra om helger och hundar. På taxiföretaget i Västervik jobbar närmare 40 anställda som kör samhällsbetald trafik.
– Vi är ett bra team, det är inget tjafs här. Sammanhållningen är väldigt god, säger klubbordförande Stefan Melin.
Men det är inte perfekt. Och nyvalde klubbordföranden är väl medveten om att flera kollegor tyckte att Transport skulle drivit sina krav än längre, till strejk:
– Man vill ha lön för det jobb man gör, det handlar om hur arbetet värderas. Och med tanke på att det knappast blir någon reallönehöjning. Jag hade nog hoppats på lite bättre själv… Samtidigt får man förstå att det inte går att driva lönekraven hur långt som helst, arbetsgivare måste ju också gå runt, säger Stefan.
Något som väcker irritation är utlägg av körningar i början och slutet av arbetspassen. Många har vänt sig till Stina Svensson i styrelsen efter att hon mejlat till ledningen om flexsystemet, som innebär att en förare kan behöva vara på plats för hämtning exakt det klockslag arbetstiden börjar – eller får en körning i slutet av ett pass, som gör det omöjligt att hinna exempelvis att tanka inom ordinarie tid.
– Det är irriterande att inte kunna planera och veta om man kan lämna eller hämta på dagis, säger Stefan.
En av förarna uttrycker uppskattning över att Stina lyft frågan, ”hon har koll”. Själv tycker hon att jobbet i den mindre kommunen ofta är ”som semester” jämfört med att köra i Linköping som tidigare.
– Det finns många fördelar här, men jobbet kan också bli tungt. Som vid sjukresor med bår, säger Stina Svensson.
Trafikledarna har ändå blivit bättre på att ge förarna de hjälpmedel och resurser som behövs, påpekar andra. Att man kan gå till chefen i samlad trupp, i stället för en och en, är en viktig funktion för klubben. Det är det flera som tar upp. Några tar upp att det kanske vore bra om ”de från avdelningen” stöttade lite mer nu i uppstartsfasen.
– Jag tror att det kan vara medvetet att de lägger över mycket på oss, att det handlar om att vi ska lyfta oss själva, säger Niklas Johansson i klubbstyrelsen.
Han har lång erfarenhet av att köra samhällsbetald trafik och är sedan tidigare ordförande i Västervikssektionen, en av fem sektioner i Transports avdelning 4 Östergötland. Så det föll sig bäst att dela på ansvaret och Stefan tog ansvaret som klubbordförande. ”Stina är den som bestämmer” säger en annan kollega om klubbstyrelsens tredje ledamot.