Goda resultat med vindsmarta lastbilar

Bränsleförbrukningen kan minskas rejält om virkesbilar utrustas med detaljer som minskar luftmotståndet. Det visar studier i vindtunnel som gjorts av Skogforsk och Linköpings universitet.

– Resultaten är mycket lovande, vi tror på en sänkning av bränsleförbrukningen med upp till åtta procent, säger Claes Löfroth, transportforskare vid Skogforsk.

Forskarna har byggt en modell av en timmerlastbil och testat att sätta på olika vindavvisande detaljer för att se hur mycket bränsleförbrukningen kan reduceras. Bland annat har forskargruppen täckt mellanrummet mellan förarhytt och lasten, förlängt vindavvisare samt täckt mellanrummet mellan virkestravarna.

– I försöken har vi täckt fordonen med olika plastdetaljer och kartong. Men vilket material vi ska använda på vägarna är en senare fråga. Vi prövar oss fram.

Ett annat sätt att minska luftmotståndet och därigenom bränsleförbrukningen är att sätta fast så vingar, så kallade ”tailwinds” längst bak på fordonet.

– Man har testat detta på skåpbilar i Kanada och USA. De sticker ut kanske 70 centimeter baktill och ger väldigt stor effekt.

Ingen har tidigare testat detta på virkesfordon
Sedan tidigare har Skogforsk tillsammans med Vägverket gjort försök med extra långa och tunga transporter på mellan 74 och 90 ton. Detta för att få ned bränsleförbrukningen, räknat per transporterat ton. Aerodynamiska lastbilar är alltså nästa steg och skulle kunna få ned utsläppen ytterligare ett steg för virkestransporter.

– Scania och Volvo har lagt ned mycket utveckling på att förbättra hytten och själva lastbilen, men ingen har tidigare tittat på rundvirkesfordon, säger Claes Löfroth.

Även vid tomkörning finns det pengar att tjäna för virkesbilarna. Genom en så enkel åtgärd som att fälla ned stakarna som håller fast timret, så kan man sänka luftmotståndet och därigenom få ned bränsleförbrukningen cirka sex procent, enligt studien.

Bättre miljö och lägre kostnader
Timmerbilarna drar i snitt 5,8 liter bensin per mil, så för den som lyckas sänka bränsleförbrukningen finns det alltså stora pengar att tjäna. Dessutom är det bra för miljön om utsläppen kan minskas. Och att hitta frivilliga åkeriföretag som vill utföra de praktiska testerna ska inte vara något problem.

– De flesta åkarna har en väldig press på sig att få rörelsen att gå runt. Bränsle och personal är de största kostnadsposterna. Åkarna tror mycket på den här smarta utformningen av lastbilarna, gärna i kombination med de högre bruttovikterna på 74–90 ton.

Nu ska denna förstudie slutrapporteras och sedan ska forskarna söka pengar för att kunna fortsätta projektet.

– Inom ett år hoppas jag att vi har det första försöket med riktiga bilar ute på vägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.