”Goda villkor ger fler lastbilsförare”
Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.
Rapporten, den årliga Trendindikatorn som fått stor uppmärksamhet, är framtagen av arbetsgivarnas och fackens gemensamma organisation, Tya. Den bygger på enkätsvar från knappt 930 åkerier.
Pandemin medförde en dipp men nu svarar 41 procent av företagen att de behöver nyanställa det kommande halvåret, att jämföra med 25 procent 2020.
I antal innebär det knappt 3 070 förare.
Brist på chaufförer är inget nytt, kommenterar Jimmy Ovesson i Transports ordning- och redaverksamhet inom åkeri.
– Larmen kom tidigare men nu har jag känslan av att branschfolket insett allvaret. Vi behöver öka antalet utbildningsplatser men det måste vara kvalitet på undervisningen, säger han.
– Annars blir det som att lägga tryckförband på ett öppet sår som fortsätter blöda. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar och skapa schysta villkor.
Jimmy Ovesson pekar på att många som går transportutbildningar inte väljer att köra lastbil utan i stället går till industrijobb och andra branscher.
– Där får de bättre villkor, mindre övertid och högre lön.
Hans vill se ett rejält lyft både när det gäller arbetsmiljö och lön, liksom en ”sanering” av branschen för att få bort oseriösa åkare som dumpar priserna och konkurrerar med dåliga villkor.
– Det är jätteviktigt att arbetstiderna anpassas så att du kan vara med din familj, vara mamma och pappa och inte ett sönderstressat vrak.
Snart stundar en ny avtalsrörelse och fler medlemmar efterfrågar kortare arbetstider framför höjd lön.
– Den frågan tror jag kommer upp. Vad ska du med pengar till när du ändå inte är hemma?
Är det lastbilsförarnas marknad nu?
– Det beror på om man lyckas städa upp i branschen. Men det skulle kunna vara ett guldläge för oss att ställa krav. Förutsättningen är att vi blir fler medlemmar. Fler unga behöver engagera sig, stå upp och ställa krav.
55 procent av företagen uppger att de har svårt att hitta chaufförer, enligt Tya som länge begärt fler studieplatser på gymnasium och vuxenutbildning. Intresset för utbildningen är stort bland unga. Det går två sökande per plats. Arbetsförmedlingen behöver också göra fler insatser, bland annat för att nå nysvenskar, menar Tya.
Caj Luoma är chef för kompetensförsörjningen på Transportföretagen. Att bristen på chaufförer är mer alarmerande nu är tidigare är inget arbetsgivarorganisationen fått signaler om, säger han.
– Men vissa företag har utmaningar när det gäller att hitta personal.
För att fler ska välja föraryrket behövs mer information om vad arbetet innebär, Fler utbildningsplatser räcker inte, kvalitén i undervisningen måste också förbättras anser Luoma.
– Vissa skolor fungerar väldigt bra, andra sämre. Det behövs ny teknik i undervisningen och lärare som är uppdaterade på den. Samverkan mellan skolor och branschen är också viktig, stödpersoner som hjälper till med kontakterna mellan skolor och arbetsgivare.
Fler börjar efterfråga mer ledig tid för familj och fritid framför högre lön?
– Som alla andra branscher jobbar transportföretagen med sin konkurrenskraft, säger Caj Luoma.
Sedan passar han frågan vidare till förhandlingschef Annika Norlin. Hon hänvisar till pressavdelningen som lovar återkomma.
Fotnot: Tya står för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Enkäten gjordes från mitten av mars till mitten av maj 2022.