Godstransporter utan olja
Fokus: Framtiden. Hur ska godset fraktas 2030? På lastbil? Eller med tåg, båt, flyg? Vilket drivmedel gäller?
Det är stora akuta frågor och alla inser nog inte att omställningen till ett fossilfritt Sverige redan har börjat.
Om bara tolv år ska transporterna ha minskat sina klimatutsläpp med 70 procent.
Runt om i landet pågår redan försök med elektrifierade vägar, längre och tyngre lastbilar och produktion av biobränslen. Tusentals forskare och tekniker är upptagna med att utveckla nya motorer, drivmedel och bättre batterier.
Målet är att ersätta den fossila oljan. En komprimerad energi som i miljontals år lagrats i jorden och bundit enorma mängder kol.
På Transportarbetaren bestämde vi oss för att försöka göra en framtidsspaning. I första hand ville vi prata med myndigheter och personer som inte är kopplade till enskilda företag eller särintressen.
Under arbetets gång insåg vi att Sverige redan kommit långt. I dag är bensinen och dieseln som säljs på mackarna uppblandad med omkring 20 procent biobränslen.
I våras la regeringen fram ett radikalt lagförslag – ”bränslebytet” – som innebär att oljebolagen från och med nästa år måste blanda i mer och mer biobränslen. Till 2030, då vi fyller tanken med ren biobensin eller biodiesel.
Det vill säga vi som ännu inte skaffat el-bil eller kör en lastbil på biogas eller el från batterier, lufttrådar eller en skena i marken.
Fast det är få som tror att Sverige hunnit bygga några längre elvägar till 2030.
Läs mer på sidorna som följer. Läs om en hängiven man som ser framför sig ett nytt bättre välfärdsland. Ett utan fossil olja.