Gömda hamnarbetare söker nytt hem

Rondellbyggnaden vid Slussen i Stockholm ruvar på hemligheter. Uppåt 100 kvadratmeter historiska målningar av hamnarbetare löper utmed väggarna i cirkelform. I dag göms de bakom plywoodskivor och byggnaden ska snart rivas. Den finns en metod som kan rädda målningarna. Men det kräver en sponsor med rymliga lokaler.

Målningarna av konstnären Ingemar Callenberg är en hyllning till ”daglönarna” som slet i hamnen och skildrar deras arbete, förklarar Tite Edberg.

– Vi måste värna om arbetarrörelsens historia och bevara de historiska bilderna till eftervärlden.

Muralmålningarna dök upp när arbetet med att montera ner den elliptiskt formade byggnaden, Kolingsborg, påbörjades. Efter år av olika förslag och proteststormar ska Slussen nu byggas om. Kolingsborg uppfördes på 1950-talet och fick sitt namn efter Albert Engströms karikerade stuverigubbe, ”Kolingen”. Här rymdes både hamnkontor och personalutrymmen, arbetsgivarnas förbund och hamnarbetarnas fack, Svenska Transportarbetareförbundet.

Kontoret låg på översta planet och arbetarna fick hålla till godo med de nedre. Där fanns en stor utropshall med två upphöjda talarstolar. Från dem ropade arbetsgivarna ut jobben, fyra gånger per dag. Stuveriarbetare med tur tog sedan sikte på respektive båt, för lastning och lossning.

Målningarna täcker väggarna i utropshallen och utfördes bit för bit av konstnären med tidskrävande kalkteknik.

– Det är ett ofantligt arbete som ligger bakom, att måla fresco med kalk är väldigt komplicerat, betonar Tite Edberg.

Hon blev bestört när hon läste i tidningen att målningarna skulle förstöras och kontaktade Stadsmuseet. Edberg tipsade om en metod för att rädda målningarna, som utvecklades efter översvämningarna i Florens på 1960-talet. Den innebär att konstverken bestryks med lim. När limmet torkar drar man försiktigt av konstverket från väggen, som en plastfilm, någon meter i taget.

Än så länge är bara en liten bit av konstverket synligt, men det ska avtäckas under våren. Stadsmuseet ska dokumentera målningarna, men saknar enligt Gunilla Rehnström-Olander lämpliga lokaler att visa upp dem i. Både hon och Tite Edberg hoppas att någon eller några lämpliga sponsorer, med gott om utrymme, ska dyka upp.

– I vårt magasin skulle ingen se målningarna, säger Rehnström-Olander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.