Gör inte bränsle av skogen
Svenska träd ska inte användas som råvara till etanol. De som vill göra bilbränsle av skogen får en kraftig känga av professor Lars Berglund. – Det vore rena katastrofen, säger han till tidningen Dagens Arbete.
I många år har tillverkare av tunga lastbilar arbetat med att ta fram fordon som drivs av alternativa bränslen. Det finns en mängd olika fossilfria bränslen som Bio-DME, Etanol ED 95 eller biogas.
Senast i förra veckan på Elmiamässan diskuterades hur användandet av alternativa drivmedel kunde öka i transportbranschen.
På ett seminarium diskuterades hur en kvotplikt, skyldighet att blanda in en andel biodrivmedel i diesel och bensin, kunde införas i Sverige. I en annat evenemang premiärvisades Scanias nya bränslesnåla lastbil.
Men de som vill använda den svenska skogen, cellulosan, som råvara till etanolbränslen får en skarp varning av professor Lars Berglund vid Wallenberg wood science center (WWSC).
Det värsta han kan tänka sig är subventioner av bränsleproduktion med skogen som råvara. Cellulosan ska i stället gå till andra produkter som kan ersätta plast är hans vision.
– Det vore rena katastrofen att göra råvaran till bränsle. Ur sysselsättningssynpunkt är det mer vettigt att satsa på forskning än bränslen, säger han till tidningen Dagens Arbete.
Hans egen forskning handlar om att ersätta petroleumbaserade plaster med motsvarande produkter baserade på trä. Kemiska massafibrer kan användas på nya och mycket bättre sätt.
I dag finns redan vedfiberförstärkta plaster på marknaden, som Södra Cell Mörrums ”dura pulp”. Professor tror att även fordonsindustrin kan dra nytta av dessa nya material.
– Bilinredningar är ju formsprutade termoplaster av olika slag. Där tror jag att vedfibrer har en god framtid som förstärkningsmedel, säger han till Dagens Arbete.
Läs mer på Dagens Arbetes hemsida: ”Morgondagens biokemiska fabriker”.