Gör rent hus med furstekulturen!

Debatt. Lär de sig aldrig!? ropade jag till framför teveapparaten när Kommunalskandalen briserade. Varför skämmer fackliga höjdare så ofta ut sina fackföreningar, varför fläckar de ner den fackliga idén? För det är ju inte första gången, eller hur? Gång på gång samma beteende.

I mer än 40 år har fackligt värv besudlats av skandaler som får all slags borgerlighet att jubla och klappa händer.

Facket har förändrats. Det är inte som på farsans tid. Avståndet mellan medlem och ombudsman har ökat. Medlemsdemokratin har fastnat i en stadgeparagraf, blivit en formalitet. Undra då på att det blir som det blir: Vi får fackliga furstar som tror att de kan göra i stort sett som de vill. Och det kan de ju.

”Vi ska se över förbundets spritkultur”, klämde Kommunals ordförande Anneli Nordström till med. Men spritnotor och vidlyftiga representationskonton är ju bara symtom på ett fackligt virus. Själva sjukan består i en djupt odemokratisk furstekultur.

Skandalerna kom också i takt med fackets förvandling, från rörelse till myndighetsliknande institution. Från att ha burits fram av en någorlunda levande medlemsdemokrati till att förtvina inifrån av en avgrundsliknande klyfta mellan medlem och förbundsledning.

Tillfället gör tjuven, eller snarare fursten, för så ser jag den mörka sidan i den fackliga kulturen. Den föder auktoritära manér, maktfullkomliga ombudsmän, oftast män som knäpper med fingret och förväntar sig lydnad. Furstemanér som demonstrerar en närmast ofattbar oförmåga att fatta kärnan i arbetarrörelsens värderingar – jämlikhetstanken. Manér som kan visa sig på lite olika sätt och inte med nödvändighet i flott representation och ett extravagant leverne (se transportbasen Hans Ericson på sin tid) utan lika gärna i mer vardagliga sammanhang på fackexpeditionen genom att kuscha, sätta sig på och förödmjuka andra.

Lillemor Arvidsson, en tidigare ordförande i Kommunal (1988-95), lämnade i förtid sitt ordförandeskap på grund av magsår. Långt senare berättade hon om hur ”ont i magen” hon fick så fort hon närmade sig förbundsexpeditionen. Alla har ju inte stålmage, och många, många ser och har sett inifrån en facklig kultur där ensamhet, en gnagande känsla av otillräcklighet och stor rädsla för att göra fel inte sällan frodas.

Många, många före och efter Lillemor Arvidsson har känt att det inte står rätt till, men hållit mun. Av missriktad lojalitet, av rädsla för att hamna i onåd. Visselblåsare blir bannlysta i en kollektivistisk furstekultur där individens samvete och personliga integritet inte står högt i kurs. För i facket ska vi ju hålla ihop, eller hur?

Men jag har inte resignerat. Och jag böjer mig inte för herrskap, fackliga eller andra. Jag blir mest förbannad, sorgsen och förbannad. Och tron på facket släpper jag aldrig. Jag vill reformer som demokratiserar facket, vänder pyramiden upp och ner. Jag vill räfst och rättarting med en kultur som besudlar allt vad arbetarrörelsens värderingar innebär. Jag vill att facket ska återvända till sina medlemmar.

Om inte mycket eller något av den pånyttfödelsen sker lär facket fortsätta att förtvina i skuggan av sin storhetstid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Matbuds-mopeder

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.