Gordon Delivery prisade av kungen – anklagas för lönestöld

Arbetsrätt. Gordon Deliverys grundare Ali Ghoce har prisats som årets pionjär av kungen. Det miljardvärderade företaget har kollektivavtal men inga anställda chaufförer. Chaufförerna får varken avtalsenlig lön eller betalt för alla timmar de jobbar.

– Det är slavarbete, så säger en tidigare förare som jobbat med att köra ut mat i Gordon Deliverys lätta lastbilar för bland annat Coop och Axfood.

Transportarbetaren har varit i kontakt med ett flertal förare som jobbar eller har jobbat för Gordon Delivery. Uppgifterna är samstämmiga. Förarna säger att företaget systematiskt stjäl deras lön. Chaufförerna säger att de får körscheman som inte går att hålla men att Gordons personal kapar bort övertidstimmar. Det rör sig om allt mellan ett par till

Mer än 20 timmar i månaden. Transportarbetarens källor har tillsammans erfarenhet av lönestöld som pågått mer än två år bakåt i tiden.

Källorna jobbar eller har jobbat för Gordon Delivery i Göteborg. På anställningskontrakten har det stått Cool Company eller Delivery Solution. Kontrakten hos Delivery Solution har varit på noll timmar och förarna har saknat all form av anställningstrygghet. Hos Cool Company har kontakten varit löpande med en månads uppsägningstid och haft en ungefärlig arbetstid på 20 timmar i veckan.

Samtidigt har förarna enbart kommunicerat med personal som jobbar på något av Gordon Deliverys arbetsställen. Tidrapporterna ändras i interna it-system och varje delmoment som ska avlönas måsteattesteras av någon på platskontoret i Göteborg. Enligt en källa med god insyn i trafikledningens arbete är lönestölderna systematiska och det rör sig om obetalda löner för stora summor.

En förare som slutat på företaget har periodvis försökt ta upp att han inte fick betalt för all tid han jobbat.

– Först sa de att de skulle fixa det. Men ingenting hände. Om vi klagade mer så straffade de oss. De avbokade våra pass i en vecka eller så bokade de om oss till de värsta rutterna. Där det var ännu mer obetald övertid.

Tid då Gordon inte kan fakturera kunder är ofta obetald för chaufförerna. Som när de bokas in på pass i Kungsbacka för att köra ut Coops matkassar. Arbetsdagen påbörjas vid distributionscentralen i Göteborg på morgonen, men lönen börjar inte ticka in förrän chauffören nått Kungsbacka. Väl i Kungsbacka brukar passet brytas efter ett par timmar om det saknas körningar.

Då är förarna strandade i timtal, utan lön, för att sedan börja om att köra ut kassar på eftermiddagen och kvällen.

Gordon Delivery är med i biltrafikensarbetsgivarförbund och är därför bundna av kollektivavtal. Men de anställer inte chaufförerna själva utan har anvisat dem till andra bolag. Men det är Gordon Delivery som satt chaufförslönerna. Transportarbetaren har tagit del av avtal som visar löner som är 10–25 kronor under kollektivavtalet, dessutom är ob-ersättningen betydligt lägre än i kollektivavtalet. Samma månad vi gjorde granskningen har lönerna justerats upp och är nära avtalet.

Johan Flanke är kommunikationsansvarig på Gordon Delivery. Han förnekar att företaget systematiskt kapat förares timmar. Däremot ska Gordon Deliverys personal ha justerat tidrapporter när förare ”maskat”.

– Det som inte fungerat bra är hur vi har hanterat det här. Det är förare som inte är anställda av oss och då ska vi inte gå in och justera deras tidredovisningar, det är mellan förarna och deras arbetsgivare. Här behöver vi jobba på ett annat sätt framöver, säger Johan Flanke.

Rättelse. I en tidigare version av den här artikeln stod det att förare anställda genom Cool Company hade noll timmar i anställningskontrakten. Det var felaktig. Brödtexten är nu ändrat och korrekt information är tillagd.

Jobbar du som chaufför hos Gordon Delivery eller på ett annat företag som levererar mat i budbil? Har du information du vill dela med dig av? Kontakta reporter på 010-480 33 06 eller john.antonsson@transportarbetaren.se

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Harriet Rundlöf:
    24 februari, 2024

    Näringsförbud ska gälla för dessa oseriösa företag

  2. Peter Jansson:
    3 mars, 2023

    Lär dig som arbetstagare att göra en bakgrundskontroll av de företagen du söker arbete hos.Se till att du får ett anställningsavtal hos det företaget du skall arbeta för och inte hos ett bemanningsföretag och att det finns kollektivavtal med mera.Det är väldigt lätt att via datorn göra en enklare sökning på företag och se vad som kommer fram och kolla även hur företagets bokslut ser ut om det är lönsamt eller ej och hur länge företaget har funnits.Om det finns tveksamheter i det du hittar på nätet så sök arbete hos en annan arbetsgivare på ett annat företag.Du har ett eget ansvar att tänka på ditt eget bästa innan du tar en anställning och då slipper du mycket problem och bekymmer .

Lästips:

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Förare vittnar om livsfarliga fordon när de kör ut matkassar

Arbetsmiljö. (UPPDATERAD den 2 mars 2023) På ett däck sticker sömmarna fram och på en annan bil hänger baklyktan. Förare som jobbar eller jobbat på Gordon Delivery vittnar om att farliga bilar används för att köra ut kylvaror. Gordon Deliverys talesperson vill inte kännas vid sådana brister.

Budbilar på Kungsgatan i Stockholm. Foto: John Antonsson

Här är företagen som kör hem dina paket

Paketbud. Covidåret 2020 exploderade e-handeln. Allt fler väljer hemleverans. Transportarbetarens kartläggning visar att chaufförerna ofta saknar avtalsenlig lön.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.