Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg
Close
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!
Close
Dyrtider

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

– Vi tog bra beslut när vi la om lånen i början av förra året, konstaterar Gustaf Sahlin.

Det har ändå blivit en skärpning under senaste åren. Till stor del ligger en etisk aspekt i förändringarna (”avstår helt leveranser från matbud när man vet vilka villkor de som kör har”).

– Vi har blivit hårdare när det gäller att undvika matsvinn, absolut. Hemma försöker vi också undvika mycket skärmtid, för oss alla, fast det är inte främst av ekonomiska skäl. Men jaga barnen för att de ska släcka lampor? Nej, där har vi inte anpassat oss alls, säger Gustaf.

Han bor med sin fru och de båda barnen i ett mindre hus i Kolmården, utanför det lilla stationssamhället Krokek. Ett rött hus längs en grusväg, i kanten av skogen där björkar just slagit ut.

– Tycker du att det här är landet? Då skulle du sett där jag växte upp, det var riktiga landet, säger Gustaf.

Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg
”Vi är stora elförbrukare”, det är el till allt här”, säger miljöarbetaren Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg

För att logistiken ska fungera i vardagen har paret två bilar, en miljöklassad och en möjlig att ställa om till ecomode.

– Många i vår situation har dieselbilar som blivit väldigt dyra att köra. Och den nuvarande regeringens löften om sänkningar har ju lyst med sin frånvaro…

Både Gustaf och hustrun har sina arbetsplatser i Norrköping, ett par mil bort. För honom innebär jobbet att det kan bli på andra platser i regionen. Denna vecka är det i Finspång. Det är också Gustaf som vanligen hämtar barnen efter skolan.

– Vi är stora elförbrukare, det är el till allt här. Uppvärmning, avlopp, vatten, hushållsel, belysning, fläkt för ventilering… Jag har tittat på solceller men för mig som jobbar dag är det inte värt det, det går ju inte att byta kilowattimmar än.

Som sopgubbe har Gustaf Sahlin fått nytt kollektivavtal, som gäller från den 1 april i år.

– Miljöarbetareavtalet är ett av de bästa som Transport tecknat hittills i år, säger han.

Levnadskostnaden för familjen har ökat. Mest märks det på matpriserna. Och drivmedelspriserna.

– Jag tycker inte vi ändrat matvanor direkt, men vi äter nog mindre kött och mer halvfabrikat. Samtidigt kollar man mer efter rabatter, mer eller mindre oavsiktligt, hela tiden. Planerar på ett delvis nytt sätt, köper till exempel fryst torskfilé för att använda till soppa vid något senare tillfälle, säger Gustaf.

Alkohol har aldrig varit en stor utgift för paret. Oftast är det i dag som gåvor, som vid födelsedagar eller andra högtider. Och ett par, tre öl i månaden.

– Jag drack även tidigare mindre öl än de flesta av mina kollegor, haha, säger Gustaf Sahlin.

 

Fotnot: Läs första delen i vår artikelserie ”Dyrtider” här: Lisen är familjens elpolis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!