Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn! Foto: Lilly Hallberg
Close
Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!
Close
Dyrtider

Gott liv trots ökade kostnader

Privatekonomi. Miljöarbetaren Gustaf Sahlin och hans fru var förutseende. Band om lånen, ordnade med fördelaktigt elavtal. Men de högre matpriserna är kännbara för tvåbarnsfamiljen i Kolmården. Spaning efter extrapriser har ökat och det blir mer falukorv. Fast främst mer planering – och mindre svinn!

– Vi tog bra beslut när vi la om lånen i början av förra året, konstaterar Gustaf Sahlin.

Det har ändå blivit en skärpning under senaste åren. Till stor del ligger en etisk aspekt i förändringarna (”avstår helt leveranser från matbud när man vet vilka villkor de som kör har”).

– Vi har blivit hårdare när det gäller att undvika matsvinn, absolut. Hemma försöker vi också undvika mycket skärmtid, för oss alla, fast det är inte främst av ekonomiska skäl. Men jaga barnen för att de ska släcka lampor? Nej, där har vi inte anpassat oss alls, säger Gustaf.

Han bor med sin fru och de båda barnen i ett mindre hus i Kolmården, utanför det lilla stationssamhället Krokek. Ett rött hus längs en grusväg, i kanten av skogen där björkar just slagit ut.

– Tycker du att det här är landet? Då skulle du sett där jag växte upp, det var riktiga landet, säger Gustaf.

Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg
”Vi är stora elförbrukare”, det är el till allt här”, säger miljöarbetaren Gustaf Sahlin. Foto: Lilly Hallberg

För att logistiken ska fungera i vardagen har paret två bilar, en miljöklassad och en möjlig att ställa om till ecomode.

– Många i vår situation har dieselbilar som blivit väldigt dyra att köra. Och den nuvarande regeringens löften om sänkningar har ju lyst med sin frånvaro…

Både Gustaf och hustrun har sina arbetsplatser i Norrköping, ett par mil bort. För honom innebär jobbet att det kan bli på andra platser i regionen. Denna vecka är det i Finspång. Det är också Gustaf som vanligen hämtar barnen efter skolan.

– Vi är stora elförbrukare, det är el till allt här. Uppvärmning, avlopp, vatten, hushållsel, belysning, fläkt för ventilering… Jag har tittat på solceller men för mig som jobbar dag är det inte värt det, det går ju inte att byta kilowattimmar än.

Som sopgubbe har Gustaf Sahlin fått nytt kollektivavtal, som gäller från den 1 april i år.

– Miljöarbetareavtalet är ett av de bästa som Transport tecknat hittills i år, säger han.

Levnadskostnaden för familjen har ökat. Mest märks det på matpriserna. Och drivmedelspriserna.

– Jag tycker inte vi ändrat matvanor direkt, men vi äter nog mindre kött och mer halvfabrikat. Samtidigt kollar man mer efter rabatter, mer eller mindre oavsiktligt, hela tiden. Planerar på ett delvis nytt sätt, köper till exempel fryst torskfilé för att använda till soppa vid något senare tillfälle, säger Gustaf.

Alkohol har aldrig varit en stor utgift för paret. Oftast är det i dag som gåvor, som vid födelsedagar eller andra högtider. Och ett par, tre öl i månaden.

– Jag drack även tidigare mindre öl än de flesta av mina kollegor, haha, säger Gustaf Sahlin.

 

Fotnot: Läs första delen i vår artikelserie ”Dyrtider” här: Lisen är familjens elpolis

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."