Gränsdragningstvist till LO
Ska lagerarbetarna på Lagena i Jordbro utanför Stockholm tillhöra Transport eller Handels? Den frågan kommer nu LO besvara sedan de båda fackförbunden har försökt komma överens utan resultat.
Gränsdragningstvisten mellan Transportarbetareförbundet och Handelsanställdas förbund uppstod när speditionsföretaget DHL tog över verksamheten på Lagenas lager i Jordbro 1 mars 2013.
Lagena, som tidigare ägdes av Vin och Sprit, är ett logistikföretag för dryckesimport. Innan DHL tog över driften av lagret i Jordbro, var de anställda organiserade i Handels, som organiserar lagerarbetare.
Handels anser att verksamheten inte har förändrats sedan övertaget.
– Vi anser att det är lagerarbete och att Lagena är ett lagerföretag som inryms under partihandelsavtalet. Det har inte skett någon förändring av verksamheten efter att DHL tog över, säger Mikael Segel, central ombudsman på Handels.
Men Transport organiserar också lagerarbetare. Skillnaden är att Handels medlemmar arbetar på regelrätta lagerföretag. Transport i sin tur, organiserar lagerarbetare på speditionsföretag som till exempel DHL eller Schenker.
– Jobbar du på Ica, Coop eller Lindex eget lager ska du självklart tillhöra Handels. Det är ingen konstigt och inget vi någonsin har tvistat om. Men DHL är ett speditionsföretag och där har vi organisationsrätten, säger Transports förbundskassör Tommy Wreeth.
Mikael Segel håller inte med. Han menar att Lagena ägnar sig åt ”avtalsshopping”.
– De är ute och shoppar efter det billigaste avtalet, för att försämra villkoren för de anställda, säger han.
Handels och Transports avtal för lagerarbetare skiljer sig åt på flera punkter.
– Transport har oftast bättre tariff- månadslöner, Handels har bättre ersättning vid till exempel nattarbete, här finns ett gemensamt uppdrag för båda förbunden att göra avtalen mer jämställda, sammanfattar Tommy Wreeth.
Avtalsshopping eller ej, vem som ska vara organiserad var styrs i slutändan av LO:s organisationsplan. Och enligt den, menar Transport, ska arbetarna på Lagena vara med i Transport sedan DHL tagit över.
– Här måste vi ta hänsyn till den svenska modellen och med den LO:s organisationsplan. Och enligt den tillhör DHL:s anställda Transport, säger Tommy Wreeth.
Handels utspel om avtalsshopping kommenterar han så här:
– Det är klart att man alltid kan påstå att företag ägnar sig åt avtalsshopping. Eller så är det så att företagen vill ägna sig åt sin kärnverksamhet och lägger ut hela sin logistikkedja på någon som är expert på det, som DHL, i det här fallet.