Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar
Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.
15 av utbildningarna hade brister som rörde både körmoment och att rektor inte fattat korrekta beslut om arbetsplatsförlagt lärande.
Granskningarna, eller tillsynen som det egentligen heter, har gjorts vid kommunala vuxenutbildningar för yrkesförarutbildning för tung lastbil med släp. I utbildningen ska eleverna få köra och manövrera olika fordonskombinationer. Men på fyra platser fick eleverna inte göra det.
– Varav ett fall då vissa elever över huvud taget inte fick köra någon typ av lastbil med släp eller liknande, vilket är väldigt allvarligt och där skickar vi också en signal till Transportstyrelsen angående det, säger Christian Floer som är projektledare för Skolinspektionens granskning.
Fick varken köra hjullastare, kran eller truck
I kursen Godshantering 100 poäng ska eleverna få möjlighet att lära sig hantera hjullastare, truck och lastbilsmonterad kran. Men granskningen visar att vid flera skolor har elever fått lite eller ingen träning alls på ett eller fler av momenten. Trots det har eleverna fått godkända betyg. Många av de allvarligaste olyckorna inom transportsektorn sker under arbete med eller vid truck. Även i de fall som eleverna fått utbildning i att köra truck har det i vissa fall funnits stora brister.
– Då vi ställt frågan vad de fått göra med trucken har det visat sig att eleverna bara fått köra en dag och bara med EUR-pallar. De har inte fått testa på att öva med att lasta och lossa och lastviktsberäkna, säkra lasten och så vidare. I vissa fall har eleverna inte haft möjlighet att uppvisa att de utfört det som krävs för betyget E, säger Christian Floer och fortsätter:
– På en utbildning var det så illa att eleverna inte fått köra hjullastare, kran eller truck. Trots det hade eleverna fått betyget E som är godkänt.
Efter en yrkesutbildning förväntar sig arbetsgivarna att eleverna lärt sig det som läroplanen och ämnesplanerna kräver. Christian Floer pekar på riskerna som kommer när utbildningen för truck och hjullastare brister:
– Du kan klämma ihjäl någon medarbetare, du kan klämma ihjäl dig själv, du kan skada gods. Och därför är det viktigt att inte bagatellisera eller underordna bristerna.
– Det har varit stor skillnad på momentens kvalitet. För vissa elever har truckutbildningen varit kort och gått ut på att flytta pallar från ett ställe till ett annat. Medan andra utbildningar löpande ger eleverna olika övningar där de får pröva de olika fordonstyperna. Så vi har ju sett exempel på en fullgod utbildning, säger Christian Floer.
Många fel i rektors beslut
Delar av förarutbildningen går att få genom arbetsplatsförlagt lärande, APL. Men för det krävs att rektorn fattat ett korrekt beslut om det. Skolinspektionen hittade brister i besluten om APL på 25 av 28 utbildningar. Det rörde sig om allt från generella och otillräckliga beslut från rektorn, till inga beslut alls. Korrekt beslut från rektorn är enligt Skolinspektionen viktigt för att kvalitetssäkra APL och rektorn behöver till exempel dokumentera vad av lärandet som ska ske på arbetsplatsen. Arbetsplatsen behöver också riskbedömas, så att eleverna inte får göra arbetsuppgifter som de inte klarar av.