Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

15 av utbildningarna hade brister som rörde både körmoment och att rektor inte fattat korrekta beslut om arbetsplatsförlagt lärande.

Granskningarna, eller tillsynen som det egentligen heter, har gjorts vid kommunala vuxenutbildningar för yrkesförarutbildning för tung lastbil med släp. I utbildningen ska eleverna få köra och manövrera  olika fordonskombinationer. Men på fyra platser fick eleverna inte göra det.

– Varav ett fall då vissa elever över huvud taget inte fick köra någon typ av lastbil med släp eller liknande, vilket är väldigt allvarligt och där skickar vi också en signal till Transportstyrelsen angående det, säger Christian Floer som är projektledare för Skolinspektionens granskning.

Fick varken köra hjullastare, kran eller truck

I kursen Godshantering 100 poäng ska eleverna få möjlighet att lära sig hantera hjullastare, truck och lastbilsmonterad kran. Men granskningen visar att vid flera skolor har elever fått lite eller ingen träning alls på ett eller fler av momenten. Trots det har eleverna fått godkända betyg. Många av de allvarligaste olyckorna inom transportsektorn sker under arbete med eller vid truck. Även i de fall som eleverna fått utbildning i att köra truck har det i vissa fall funnits stora brister.

– Då vi ställt frågan vad de fått göra med trucken har det visat sig att eleverna bara fått köra en dag och bara med EUR-pallar. De har inte fått testa på att öva med att lasta och lossa och lastviktsberäkna, säkra lasten och så vidare. I vissa fall har eleverna inte haft möjlighet att uppvisa att de utfört det som krävs för betyget E, säger Christian Floer och fortsätter:

– På en utbildning var det så illa att eleverna inte fått köra hjullastare, kran eller truck. Trots det hade eleverna fått betyget E som är godkänt.

Efter en yrkesutbildning förväntar sig arbetsgivarna att eleverna lärt sig det som läroplanen och ämnesplanerna kräver. Christian Floer pekar på riskerna som kommer när utbildningen för truck och hjullastare brister:

– Du kan klämma ihjäl någon medarbetare, du kan klämma ihjäl dig själv, du kan skada gods. Och därför är det viktigt att inte bagatellisera eller underordna bristerna.

– Det har varit stor skillnad på momentens kvalitet. För vissa elever har truckutbildningen varit kort och gått ut på att flytta pallar från ett ställe till ett annat. Medan andra utbildningar löpande ger eleverna olika övningar där de får pröva de olika fordonstyperna. Så vi har ju sett exempel på en fullgod utbildning, säger Christian Floer.

Många fel i rektors beslut

Delar av förarutbildningen går att få genom arbetsplatsförlagt lärande, APL. Men för det krävs att rektorn fattat ett korrekt beslut om det. Skolinspektionen hittade brister i besluten om APL på 25 av 28 utbildningar. Det rörde sig om allt från generella och otillräckliga beslut från rektorn, till inga beslut alls. Korrekt beslut från rektorn är enligt Skolinspektionen viktigt för att kvalitetssäkra APL och rektorn behöver till exempel dokumentera vad av lärandet som ska ske på arbetsplatsen. Arbetsplatsen behöver också riskbedömas, så att eleverna inte får göra arbetsuppgifter som de inte klarar av.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hundratals elever utslängda från Yrkesakademin

Utbildning. Yrkesakademin är i ekonomisk kris. Det har lett till att 700 personer som gick arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen blivit av med sina studieplatser. Dessutom har många som utbildas på komvux också drabbats.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.