Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

15 av utbildningarna hade brister som rörde både körmoment och att rektor inte fattat korrekta beslut om arbetsplatsförlagt lärande.

Granskningarna, eller tillsynen som det egentligen heter, har gjorts vid kommunala vuxenutbildningar för yrkesförarutbildning för tung lastbil med släp. I utbildningen ska eleverna få köra och manövrera  olika fordonskombinationer. Men på fyra platser fick eleverna inte göra det.

– Varav ett fall då vissa elever över huvud taget inte fick köra någon typ av lastbil med släp eller liknande, vilket är väldigt allvarligt och där skickar vi också en signal till Transportstyrelsen angående det, säger Christian Floer som är projektledare för Skolinspektionens granskning.

Fick varken köra hjullastare, kran eller truck

I kursen Godshantering 100 poäng ska eleverna få möjlighet att lära sig hantera hjullastare, truck och lastbilsmonterad kran. Men granskningen visar att vid flera skolor har elever fått lite eller ingen träning alls på ett eller fler av momenten. Trots det har eleverna fått godkända betyg. Många av de allvarligaste olyckorna inom transportsektorn sker under arbete med eller vid truck. Även i de fall som eleverna fått utbildning i att köra truck har det i vissa fall funnits stora brister.

– Då vi ställt frågan vad de fått göra med trucken har det visat sig att eleverna bara fått köra en dag och bara med EUR-pallar. De har inte fått testa på att öva med att lasta och lossa och lastviktsberäkna, säkra lasten och så vidare. I vissa fall har eleverna inte haft möjlighet att uppvisa att de utfört det som krävs för betyget E, säger Christian Floer och fortsätter:

– På en utbildning var det så illa att eleverna inte fått köra hjullastare, kran eller truck. Trots det hade eleverna fått betyget E som är godkänt.

Efter en yrkesutbildning förväntar sig arbetsgivarna att eleverna lärt sig det som läroplanen och ämnesplanerna kräver. Christian Floer pekar på riskerna som kommer när utbildningen för truck och hjullastare brister:

– Du kan klämma ihjäl någon medarbetare, du kan klämma ihjäl dig själv, du kan skada gods. Och därför är det viktigt att inte bagatellisera eller underordna bristerna.

– Det har varit stor skillnad på momentens kvalitet. För vissa elever har truckutbildningen varit kort och gått ut på att flytta pallar från ett ställe till ett annat. Medan andra utbildningar löpande ger eleverna olika övningar där de får pröva de olika fordonstyperna. Så vi har ju sett exempel på en fullgod utbildning, säger Christian Floer.

Många fel i rektors beslut

Delar av förarutbildningen går att få genom arbetsplatsförlagt lärande, APL. Men för det krävs att rektorn fattat ett korrekt beslut om det. Skolinspektionen hittade brister i besluten om APL på 25 av 28 utbildningar. Det rörde sig om allt från generella och otillräckliga beslut från rektorn, till inga beslut alls. Korrekt beslut från rektorn är enligt Skolinspektionen viktigt för att kvalitetssäkra APL och rektorn behöver till exempel dokumentera vad av lärandet som ska ske på arbetsplatsen. Arbetsplatsen behöver också riskbedömas, så att eleverna inte får göra arbetsuppgifter som de inte klarar av.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Hundratals elever utslängda från Yrkesakademin

Utbildning. Yrkesakademin är i ekonomisk kris. Det har lett till att 700 personer som gick arbetsmarknadsutbildningar på Arbetsförmedlingen blivit av med sina studieplatser. Dessutom har många som utbildas på komvux också drabbats.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.