Gratis medlemskap för transportelever

Gratis medlemskap för elever på transportekniska gymnasium röstades igenom, efter en ivrig debatt om olika former av sänkningar eller avgiftsbefrielse för ungdomar. Den gamla knäckfrågan om lika avgifter för alla, oavsett var man bor i landet, föll däremot och förbundets avdelningar kommer också i fortsättningen att hantera sina egna ”kassakistor”, beslutade Transports kongress.

I dag betalar medlemmar från förbundets olika avdelningar skiftande avgifter. Förra året skiljde det nästan 70 kronor mellan avdelningen med den högsta och lägsta summan. Frågan har stötts och blötts på kongresser ända sedan 1987, och lär dyka upp igen om fem år.

För en utomstående kan det verka ologiskt att de många kraven på likriktade, solidariska medlemsavgifter till slut föll. Detta trots att så många ombud talade sig varma för dem. Orsaken var ett annat orosmoln som kongressledamöterna från landets 27 avdelningar såg torna upp sig, att förbundsstyrelsen centralt skulle ta över hela inflödet av medlemsavgifter.

De pengar som Transport till största delen driver runt sin verksamhet på.

I praktiken hanteras förbundets övergripande ekonomi sedan 2006 redan av en gemensam ekonomisk enhet i Nyköping. Förbundsstyrelsen ville haka på en motion från Luleåavdelningen och gå ett steg längre mot en helt centraliserad ekonomi – med en gemensam kassa och ett enda organisationsnummer. Detta för att frigöra resurser för annat fackligt arbete än ekonomiska spörsmål.

Den idén satte den samlade kongressen nu stopp för, bland annat av rädsla för att arbetet skulle bli allt för tungrott, om avdelningarna för varje aktivitet skulle tvingas äska medel från förbundskansliet centralt.

Uppmaningen från förste vice förbundsordförande Tommy Wreeth i förbundsstyrelsen bet inte på församlingen:

– Jag skulle uppskatta om vi inte började dra upp pratet om avdelningarnas pengar eller förbundets pengar. Det handlar inte om att sno någons pengar, det här är medlemmarnas pengar. Med en gemensam ekonomi skulle vi slippa en hel del administrativa kostnader, vi kan förhandla oss till bättre avtal och så vidare.

Benny Lundgren från avdelning 5 i Stockholm argumenterade mot:

– Beslutsvägarna ska vara så korta som möjligt, därför är det bättre att ha ekonomin på avdelningarna.

Niklas Sandström fyllde på med att centralisering är en farlig väg att gå och att ekonomin måste finnas där verksamheten bedrivs.

Ett tiotal motioner handlade om att rycka upp medlemssiffrorna och locka unga vuxna till förbundet. Några avdelningar föreslog att elever på transporttekniska gymnasier skulle ha gratis medlemskap, som exempelvis Byggnads och IF Metall redan har. På så sätt kan man fånga upp ungdomarna och få in dem i fackliga tankebanor redan från start, poängterade ledamöterna i talarstolen.

Andra slogs för avgiftsfrihet första månaden eller två gratismånader för medlemmar under 26 år. Ytterligare andra ville att förbundet skulle jobba för lägre ungdomsavgifter i alla LO-förbund eller ett gemensamt LO-medlemskap, för unga som ofta byter jobb och därmed förbund.

Den idén, som återkommande tas upp på LO:s kongresser, sa sig förbundsstyrelsen inte vara negativ till. Däremot var styrelsen inte intresserad av några ”rabatter och tidsbegränsningar” utan ansåg att Transport ska locka med engagemang, inte med reducerade avgifter. När klubban föll visade det sig ändå att kongressmajoriteten ville ha avgiftsfria elevmedlemskap, utan de försäkringar som fullt betalande medlemmar får.

De unga ombuden Henrik Lagberg från Göteborg, Carl Techera från flygavdelning 46, Veronica Ökvist från Norrbotten och Gustaf Järsberg från avdelning 51 i Sydsöstra Sverige tyckte det var dags för ett nytt synsätt.

– Det här är ingen ekonomisk fråga utan en prioriteringsfråga. Vill man ha en fin gräsmatta så köper man gräsfrön, ansåg Gustaf Järsberg

 

Fotnot. Transport har fram till kongressen haft en form av medlemskap för transportelever. I dag omfattar det dock  bara  fyra unga medlemmar De betalar mellan 68 och 71 kronor per månad, enligt lägsta avgiftsklassen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.