Gratis skjuts retar taxiförare
Ford och taxiföretaget Uber erbjuder tillsammans gratis skjuts i Sälen. Myndigheterna kan inte agera. Och taxichaufförerna är rasande.
– Är det fritt fram för vem som helst att köra omkring människor? Kan den som bara har körkort agera chaufför bara för att det inte kostar passageraren något? frågar sig Roger Iversen, taxichaufför i Borlänge.
För just detta – att bilmärket lovar gratis skjuts – gör att Transportstyrelsen inte har med företeelsen att göra:
– När skjutsen erbjuds gratis är det inte taxitrafik, säger Björn Langton, handläggare på myndigheten. Vårt uppdrag är dels att granska den som ansöker om tillstånd att köra taxi eller driva taxiföretag, dels att kontrollera dem som har taxiförarlegitimation eller taxitrafiktillstånd.
Han läser innantill att taxitrafik är när ”fordon och förare mot betalning ställs till allmänhetens förfogande för transport av personer”.
Och det som Ford under tre sportlovsveckor erbjuder i Sälen är just gratis transporter. Syftet är att locka bilköpare. Passagerna uppmanas att boka sina resor via företaget Ubers app.
– Men ska de som kör göra det gratis? undrar Roger Iversen ilsket.
Den frågan kan Transportarbetaren inte svara på. Vi har under dagen förgäves sökt Fords informationschef för att räta ut frågetecknen. Försäljningschefen Mikael Antonsson säger i ett pressmeddelande att verksamhetens syfte är att visa upp en speciell bilmodell ”på ett nytt sätt.”
Anders Öhlund, taxichaufför och färdtjänstförare i Örnsköldsvik, blev också arg när han såg reklamen. Han är aktiv i Transport på sektionsnivå och i representationsskapet – och han har anmält gratisskjutsandet till Konkurrensverket.
– Det här är en osund konkurrens, berättar han att det står i anmälan. Konkurrensen drabbar den lagliga taxinäringen runt Sälen.
På Konkurrensverket kan den sakkunniga juristen Angelo Skog inte kommentera den anmälan som myndigheten just fått in. Men han resonerar gärna kring vad som är otillåten konkurrens och underprissättning:
– För att missbruka sin ställning på en marknad måste aktören vara dominant, kanske stå för halva marknaden, säger han. Om den dominerande aktören sedan erbjuder sin tjänst eller var till ett under pris kan det vara en överträdelse – men då ska underprissättningen vara märkbar och inte bara en tillfällig kampanj.
Sedan ger sig Angelo Skog in på ett resonemang om vem som kan bestämma vad som är ett underpris, och kommer fram till att det oftast är olämpligt att en myndighet avgör vad som är rätt pris.
– Det kanske är Skatteverket som är rätt instans att vända sig till för den som är missnöjd med konkurrenter som utför gratisjobb, säger han. Där granskar man ju om ett företag betalar rätt skatter och avgifter.