Gravid fick inte jobbet – DO stämmer åkeri
När ett nytt företag tog över landstingets blodtransporter fick de flesta chaufförerna från gamla företaget jobb där. Men gravida Lena Strande sållades bort. Nu stämmer DO företaget – och Lena Strande är hemma med halvårsgamla Thor utan jobb som väntar.
– Jag hoppas på rättvisa och upprättelse, säger hon. Företaget har fortfarande inte gett mig något svar på varför just jag inte fick jobb.
Diskriminering, bedömer Diskrimineringsombudsmannen (DO). Myndigheten formulerar därför en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.
Åkeriet Sundsvalls Expressbyrå vann upphandlingen och tog över Stockholms läns landstings blodtransporter i våras. En efter en av chaufförerna som jobbade för det tidigare företaget Best hade då fått besked om provanställning hos den nya entreprenören.
Lena Strande, som hade jobbat flera år med blodtransporterna för de två tidigare företagen, fick vid sitt första möte med åkeriet veta att ”det är ju ett problem att du är gravid”.
– Jag glömmer aldrig denna mening, säger hon och beklagar samtidigt att hon inte spelade in samtalet.
Hon berättar att hon sedan efterlyste besked i flera månader, och att de allra flesta kollegorna fick sina provanställningar på SE. Transports ombudsman Mikael Johansson på Stockholmsavdelningen kopplades in.
– Jag hade underhandsdiskussioner med arbetsgivaren och Biltrafikens arbetsgivareförbund, berättar han. Men de ledde inte någonstans eftersom ord stod mot ord. Då bedömde förbundet att det var för svårt att driva fallet juridiskt.
Däremot har myndigheten DO bestämt sig för att gå vidare med Lena Strandes uteblivna anställning.
– Vår utredning visar att det är antagligt att det var graviditeten som var skälet till att kvinnan inte fick provanställningen och nu ligger bevisbördan hos arbetsgivaren, säger diskrimineringsombudsman Agneta Broberg i ett pressmeddelande.
Anders Johansson, vd på Sundsvalls Expressbyrå, säger att företaget gick efter tre kriterier när det avgjordes vilka chaufförer som skulle får provjobb: De som tidigare hade jobbat på Sundsvalls Expressbyrå kom först. De som har körkort med C- eller CE-kompetens, så att de också skulle kunna få tyngre uppdrag än blodtransporterna, låg också bra till. Dessutom skulle chaufförerna bidra till en teamkänsla i arbetsgruppen.
– Vi hade 33 eller 34 tjänster och det var runt 50 chaufförer som anmälde intresse för dem, säger Anders Johansson. Lena Strande fick inget av jobben, men det var inte för att hon väntade barn. Vi bestämde oss slutligt när det var klart till ungefär 90 procent och det började ringa tidningar och fråga mig varför hon hade fått sparken.