Gravid fick inte jobbet – DO stämmer åkeri

När ett nytt företag tog över landstingets blodtransporter fick de flesta chaufförerna från gamla företaget jobb där. Men gravida Lena Strande sållades bort. Nu stämmer DO företaget – och Lena Strande är hemma med halvårsgamla Thor utan jobb som väntar.

– Jag hoppas på rättvisa och upprättelse, säger hon. Företaget har fortfarande inte gett mig något svar på varför just jag inte fick jobb.

Diskriminering, bedömer Diskrimineringsombudsmannen (DO). Myndigheten formulerar därför en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.

Åkeriet Sundsvalls Expressbyrå vann upphandlingen och tog över Stockholms läns landstings blodtransporter i våras. En efter en av chaufförerna som jobbade för det tidigare företaget Best hade då fått besked om provanställning hos den nya entreprenören.

Lena Strande, som hade jobbat flera år med blodtransporterna för de två tidigare företagen, fick vid sitt första möte med åkeriet veta att ”det är ju ett problem att du är gravid”.

– Jag glömmer aldrig denna mening, säger hon och beklagar samtidigt att hon inte spelade in samtalet.

Hon berättar att hon sedan efterlyste besked i flera månader, och att de allra flesta kollegorna fick sina provanställningar på SE. Transports ombudsman Mikael Johansson på Stockholmsavdelningen kopplades in.

– Jag hade underhandsdiskussioner med arbetsgivaren och Biltrafikens arbetsgivareförbund, berättar han. Men de ledde inte någonstans eftersom ord stod mot ord. Då bedömde förbundet att det var för svårt att driva fallet juridiskt.

Däremot har myndigheten DO bestämt sig för att gå vidare med Lena Strandes uteblivna anställning.

– Vår utredning visar att det är antagligt att det var graviditeten som var skälet till att kvinnan inte fick provanställningen och nu ligger bevisbördan hos arbetsgivaren, säger diskrimineringsombudsman Agneta Broberg i ett pressmeddelande.

Anders Johansson, vd på Sundsvalls Expressbyrå, säger att företaget gick efter tre kriterier när det avgjordes vilka chaufförer som skulle får provjobb: De som tidigare hade jobbat på Sundsvalls Expressbyrå kom först. De som har körkort med C- eller CE-kompetens, så att de också skulle kunna få tyngre uppdrag än blodtransporterna, låg också bra till. Dessutom skulle chaufförerna bidra till en teamkänsla i arbetsgruppen.

– Vi hade 33 eller 34 tjänster och det var runt 50 chaufförer som anmälde intresse för dem, säger Anders Johansson. Lena Strande fick inget av jobben, men det var inte för att hon väntade barn. Vi bestämde oss slutligt när det var klart till ungefär 90 procent och det började ringa tidningar och fråga mig varför hon hade fått sparken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.