I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.
Close
I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.
Close

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Onsdag kväll. Klockan är 16. En strid ström av män i varselkläder kommer gående längs Öbergsgatan i Grums. De är på väg mot den fackliga expeditionen som ligger 400–500 meter från själva byggarbetsplatsen. Det är öppet hus med grillning. På plats finns skyddsombud, ombudsmän och andra fackligt aktiva från Transport, Byggnads, IF Metall, Elektrikerna, Fastighets och Målarna.

Mats Ericsson, ursprungligen väktare i Transports Karlstadsavdelning, jobbar nu heltid i det fackliga samverkansprojektet.

– Målet är att få till kollektivavtal och bra villkor för dem som jobbar vid bygget. Arbetsmiljön är viktig. Vi brukar uttrycka det drastiskt: Ingen ska dö när kartongmaskinen byggs. Vi har haft en del ganska allvarliga olyckor, men inget dödsfall än så länge.

Mats Ericsson har siktet inställt på alla de chaufförer som passerar in genom fabriksgrindarna. Det är svenska skogs- och betongsbilsförare, men också hundratals utländska chaufförer.

Facken har haft flera grillkvällar, då man också anlitar tolkar som kan översätta från bland annat polska och ryska.

Chaufförerna brukar sällan dyka upp när det är öppet hus, berättar Mats Ericsson. I stället får han söka upp dem. Denna kväll tar Mats och Nermin Pudic bilen bort till en vägkrog där östförarna brukar övernatta.

Till vardags är Nermin färdtjänstchaufför och aktiv i Transports Örebroavdelning. Han kommer från Bosnien och har flera gånger ryckt in som tolk. Han översätter ledigt från de forna jugoslaviska språken, plus bulgariska.

Vid vägkrogen knackar Nermin Pudic och Mats Ericsson på dörren till en bulgarisk dragbil. Det blir ett långt samtal där Pudic berättar om svensk arbetsrätt, försäkringar och svenska lönenivåer.

Chauffören lyssnar noga. Han heter Yilmaz Vatansever och har dubbelt medborgarskap – i Bulgarien och Turkiet.

Lönen han får motsvarar 14 000 svenska kronor. Inklusive allt. Och då handlar det snarare om 250 timmars arbete per månad, än de 174 som är en normal svensk heltid.

– Lönen är inte så dåligt, säger Yilmaz. En vanlig chaufförslön hemma i Bulgarien är bara på 4 000 kronor.

När vi skiljs åt frågar Nermin Pudic om chauffören vill följa med och äta en hamburgare. Yilmaz Vatansever tackar nej.

– Jag gillar vita bönor, säger han. I morgon ska jag köra vidare. Mot Grekland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.