Grön trafik kräver stora förändringar

För att komma till rätta med miljöproblemen och ställa om till en fossilfri fordonstrafik krävs stora förändringar. En transportnäring som i dag präglas av kaos, kortsiktighet och alltför låga priser, kan inte sänka utsläppen så mycket som det krävs. Åkerinäringen bör åläggas ett klimatansvar. Det menar Transport i sitt remissvar till den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg”.

– Utredningen har väldigt höga ambitioner. Och det är bra att Sverige vill vara i framkant. Men sedan måste man fråga sig hur realistiskt det är att sänka utsläppen så mycket på så kort tid, säger Martin Viredius, konsult för Transport som tidigare suttit i förbundsledningen och som skrivit remissvaret.

I december 2013 överlämnade utredaren Thomas B Johansson sin omkring 900 sidor tunga utredning ”Fossilfrihet på väg” (SOU 2013:84) till energiminister Anna-Karin Hatt (C). Utredningen handlar om hur alla fordon som rullar på våra vägar ska kunna gå på annat än fossila bränslen som bensin eller diesel. År 2030, alltså redan om 16 år, ska omställningen vara klar. Det är målsättningen. Då ska trafikens utsläpp ha minskat med 80 procent jämfört med i dag.

Transport har nu lämnat in sitt remissvar och förbundet håller med om utredningens grundambition, att utveckla en fossilfri fordonsflotta. Däremot skriver förbundet att det framstår som mer realistiskt att se år 2030 som en mellanstation på väg mot ett klimatneutralt Sverige år 2050.

Transports remissvar fokuserar på de tunga transporterna. Martin Viredius konstaterar att det i dagsläget inte finns ny teknik som gör att man kan ersätta diesel- och bensinmotorer mot el och biogas, på samma sätt som för personbilar. Ett annat stort hinder på vägen mot en fossilfri fordonsflotta är situationen inom transportnäringen.

– Det marknadskaos som vi lever med i dag är oförenligt med en smart klimatpolitik. Social dumpning i branschen och alltför billiga transporter konkurrerar ut järnvägen.

Dagens näring präglas av ”kaos och kortsiktighet”, enligt Transport. Dels handlar det om alltför låga transportpriser, som underminerar lönsamheten för de åkerier som följer regler och har kollektivavtal. De som sköter sig riskerar att konkurreras ut, helt enkelt.

Dels bidrar den illegala trafiken inte bara till överetablering, utan även till låg effektivitet. Eftersom transporterna är så pass billiga krävs varken planering eller långsiktighet.

För att komma till rätta med problemen krävs en transportpolitik där beställarna tvingas ta både ett socialt- och ett klimatpolitiskt ansvar.

– Detta är en extremt komplicerad och mångfacetterad fråga, så det är svårt att rycka ut någon enskild åtgärd som krävs. Men det behövs ett beställaransvar, konkurrens på lika villkor, offentliga investeringar och teknikutveckling.

Är du optimistisk trots allt?
– Ja, det ska man alltid vara.

I remissvaret påpekas att det finns stora problem även inom taxibranschen. I storstäderna har avregleringen lett till överetablering och mängder av passiva taxibilar på tomgångskörning. I småstäder och på glesbygden däremot är taxiservicen obefintlig, vilket innebär långa framkörningssträckor. Även inom taxibranschen hindrar alltså regelverket ambitionen att minska trafikens klimatpåverkan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.