Grönt ljus för tyngre lastbilar
Både myndigheterna och åkeribranschen vill satsa på tyngre lastbilar. Enligt en utredning som Trafikverket och Transportstyrelsen har gjort kan 74 ton tunga lastbilar rulla i Sverige redan nästa år.
Utredningen har gjorts på uppdrag av näringsdepartementet och presenterades under en hearing i måndags. Inför mötet hade 22 organisationer skrivit under ett upprop till stöd för tyngre lastbilar. Bland branschorganisationer som Sveriges Åkeriföretag och Skogsindustrierna fanns även flera fackförbund. Ett av dem var Transport.
– Vi har ställt oss försiktigt positiva till 74 tons-lastbilar, säger Magnus Falk, utredare på Transports samhällspolitiska avdelning.
Transports förhoppning är att den nya max-vikten ska stärka den svenska åkerinäringen i konkurrensen med utländska åkerier. För att få köra med 74-tons-lastbilar kommer det nämligen krävas en särskild besiktning av fordon, släp och trailers, i Sverige.
Men Transport ställer också krav.
– Vi vill att det ska krävas trafiksäkerhetsstärkande åtgärder, som till exempel utbildningar för förarna, för att få köra med den nya maxvikten. Vi tycker det är viktigt att förarna kan hantera dessa tyngre fordon på ett bra sätt både för trafiksäkerheten och för klimatet, säger Magnus Falk.
För att 74 ton tunga lastbilar ska kunna rulla på svenska vägar krävs vissa lagändringar. Utredningen föreslår att det inrättas en ny bärighetsklass för bilar med maxvikt 74 ton. Endast de vägar som bedöms klara av tyngre fordon kommer vara öppna för den nya klassen.
I utredningen öppnar Transportstyrelsen och Trafikverket också upp för att tillåta fordon med maxlängd upp till 32 meter, mot dagens 25,25. Dessutom vill myndigheterna att den maximala bruttovikten på vägar som är godkända för bärighetsklass 1 ändras från 60 till 64 tons bruttovikt.
Utredningen ska nu gå ut på remiss.