Grova brott vanlig orsak till indragna taxileg

Misshandel, narkotikabrott, våldtäkt och mordbrand. Brotten som gör att taxiförare blir av med sina förarlegitimationer kan vara grova. Transportarbetaren har gått igenom alla indragna leg från 2013 och 2014.

De senaste två åren har Transportstyrelsen dragit in sammanlagt 276 taxiförarlegitimationer. Av dessa återkallades 76 på grund av att föraren inte längre uppfyller de medicinska kraven. Resterande 200 beror på att föraren har begått ett eller flera brott.

Listan över förbrytelser är lång och täcker allt från grova brott till trafikförseelser, som till exempel fortkörning och fiffel med färdskrivaren.

Här är några av de kriminella gärningar som ligger till grund för återkallade leg de senaste två åren: misshandel, narkotikabrott, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning, sexuellt ofredande, barnpornografibrott, olaga hot, rattfylla, människosmuggling, stöld, bokföringsbrott, tidboksbrott, bedrägeri, vapenbrott, mord och mordbrand.

Det är ju lätt att få intrycket av att taxibranschen är full av brottslingar?

– Jag vet inte hur det ser ut i andra branscher, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen. Men visst kan det se mycket ut. Men det är också 86 000 personer som har taxiförarlegitimation i dag. Det är många.

Om taxiförare är mer kriminella än andra går inte heller att få reda på. Varken Polisen eller Brottsförebyggande rådet för någon statistik över yrkestillhörighet.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, tycker inte att det går att dra några slutsatser om en mer eller mindre brottslig yrkeskår utifrån de indragna taxilegen.

– Jag tror det är svårt att generalisera och säga att just taxiförare skulle vara mer våldsbenägna än andra, säger han. Däremot finns det strukturer som ökar risken för att oseriösa och kriminella individer dras till branschen. Att tillsynsmyndigheterna inte har resurser att bedriva en effektiv tillsyn, gör inte saken bättre.

Transportarbetaren har pratat med en åkare som har en mörk bild av taxibranschen. Han vittnar om hotfulla och våldsamma förare. Själv har han både blivit misshandlad och mordhotad av sina egna anställda. En anledning, tror han, är ekonomiska problem.

– Att köra taxi är en chans för många som inte har någon annan plats i samhället, säger åkaren som vill vara anonym. Har man då ekonomiska problem så är det en lätt väg att ta. Många av dem som jobbat för mig har skulder upp till öronen och har hamnat hos kronofogden. Jag har behövt sparka flera eftersom de kört svart, fifflat med taxametern och snott grejer ur bilen. Transportstyrelsen borde inte bara stämma av mot brottsregistret när den utfärdar taxileg, de borde också kolla med kronofogden.

Men så långt sträcker sig inte myndighetens befogenheter, säger Gunilla Ahlberg.

– Nej, det har vi ingen rätt alls att ta hänsyn till.

Enligt taxitrafiklagen ska taxiför­arlegitimationen återkallas om
föraren visar sig vara olämplig. Men det är bara vid sjukdomar som legitimationen kan dras tillbaks för gott. Brott, även riktigt grova sådana, kan betyda återkallat leg i högst fem år. Efter det får taxiföraren ansöka om nytt. I praktiken kan det dock bli svårt att få en ny chans.

– Vi stämmer alltid av mot brottsregistret när det kommer in en ansökan, säger Gunilla Ahlberg. Har man då begått ett brott blir det svårare att få taxilegitimation. Vi är mycket hårda i bedömningarna. Det är alltid passagerarens säkerhet som ligger till grund för våra beslut.

Att bli fråntagen sitt leg är en långsam process. Först ska föraren dömas i domstol, sedan ska domen vinna laga kraft. Först då kan Transportstyrelsen fatta beslut om återkallelse. Men myndigheten har en kommunikationsplikt där den dömde ska få möjlighet att yttra sig i ärendet.

I praktiken kan det innebära att det går flera år från det att brottet begås, tills föraren blir av med sitt leg. Ett exempel är en taxiförare som sommaren 2010 gjorde sig skyldig till sexuellt ofredande i en taxibil. Först i november 2013 blev han av med sin legitimation. Enligt beslutet skulle han anses vara olämplig som taxi­förare i tre år.

Varför drar Transportstyrelsen inte in legitimationen direkt?

– Vi är restriktiva med indragningar, säger Gunilla Ahlberg. Drar vi in och det sedan blir en friande dom blir vi skadeståndsskyldiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rafael:
    26 november, 2018

    Skitland orättvist. Jag blev dömd för inget ..

Göteborgs hamn

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Efter dödsfall – Renova anmäls för fara vid ensamarbete

Miljö. I november förra året föll en miljöarbetare i Göteborg ner i en 2,5 meter djup grop, till en underjordsbehållare för avfall, och dog. Transports skyddsombud anmäler nu Renova till Arbetsmiljöverket för fara och brister vid ensamarbete.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.