Grova brott vanlig orsak till indragna taxileg

Misshandel, narkotikabrott, våldtäkt och mordbrand. Brotten som gör att taxiförare blir av med sina förarlegitimationer kan vara grova. Transportarbetaren har gått igenom alla indragna leg från 2013 och 2014.

De senaste två åren har Transportstyrelsen dragit in sammanlagt 276 taxiförarlegitimationer. Av dessa återkallades 76 på grund av att föraren inte längre uppfyller de medicinska kraven. Resterande 200 beror på att föraren har begått ett eller flera brott.

Listan över förbrytelser är lång och täcker allt från grova brott till trafikförseelser, som till exempel fortkörning och fiffel med färdskrivaren.

Här är några av de kriminella gärningar som ligger till grund för återkallade leg de senaste två åren: misshandel, narkotikabrott, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning, sexuellt ofredande, barnpornografibrott, olaga hot, rattfylla, människosmuggling, stöld, bokföringsbrott, tidboksbrott, bedrägeri, vapenbrott, mord och mordbrand.

Det är ju lätt att få intrycket av att taxibranschen är full av brottslingar?

– Jag vet inte hur det ser ut i andra branscher, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen. Men visst kan det se mycket ut. Men det är också 86 000 personer som har taxiförarlegitimation i dag. Det är många.

Om taxiförare är mer kriminella än andra går inte heller att få reda på. Varken Polisen eller Brottsförebyggande rådet för någon statistik över yrkestillhörighet.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, tycker inte att det går att dra några slutsatser om en mer eller mindre brottslig yrkeskår utifrån de indragna taxilegen.

– Jag tror det är svårt att generalisera och säga att just taxiförare skulle vara mer våldsbenägna än andra, säger han. Däremot finns det strukturer som ökar risken för att oseriösa och kriminella individer dras till branschen. Att tillsynsmyndigheterna inte har resurser att bedriva en effektiv tillsyn, gör inte saken bättre.

Transportarbetaren har pratat med en åkare som har en mörk bild av taxibranschen. Han vittnar om hotfulla och våldsamma förare. Själv har han både blivit misshandlad och mordhotad av sina egna anställda. En anledning, tror han, är ekonomiska problem.

– Att köra taxi är en chans för många som inte har någon annan plats i samhället, säger åkaren som vill vara anonym. Har man då ekonomiska problem så är det en lätt väg att ta. Många av dem som jobbat för mig har skulder upp till öronen och har hamnat hos kronofogden. Jag har behövt sparka flera eftersom de kört svart, fifflat med taxametern och snott grejer ur bilen. Transportstyrelsen borde inte bara stämma av mot brottsregistret när den utfärdar taxileg, de borde också kolla med kronofogden.

Men så långt sträcker sig inte myndighetens befogenheter, säger Gunilla Ahlberg.

– Nej, det har vi ingen rätt alls att ta hänsyn till.

Enligt taxitrafiklagen ska taxiför­arlegitimationen återkallas om
föraren visar sig vara olämplig. Men det är bara vid sjukdomar som legitimationen kan dras tillbaks för gott. Brott, även riktigt grova sådana, kan betyda återkallat leg i högst fem år. Efter det får taxiföraren ansöka om nytt. I praktiken kan det dock bli svårt att få en ny chans.

– Vi stämmer alltid av mot brottsregistret när det kommer in en ansökan, säger Gunilla Ahlberg. Har man då begått ett brott blir det svårare att få taxilegitimation. Vi är mycket hårda i bedömningarna. Det är alltid passagerarens säkerhet som ligger till grund för våra beslut.

Att bli fråntagen sitt leg är en långsam process. Först ska föraren dömas i domstol, sedan ska domen vinna laga kraft. Först då kan Transportstyrelsen fatta beslut om återkallelse. Men myndigheten har en kommunikationsplikt där den dömde ska få möjlighet att yttra sig i ärendet.

I praktiken kan det innebära att det går flera år från det att brottet begås, tills föraren blir av med sitt leg. Ett exempel är en taxiförare som sommaren 2010 gjorde sig skyldig till sexuellt ofredande i en taxibil. Först i november 2013 blev han av med sin legitimation. Enligt beslutet skulle han anses vara olämplig som taxi­förare i tre år.

Varför drar Transportstyrelsen inte in legitimationen direkt?

– Vi är restriktiva med indragningar, säger Gunilla Ahlberg. Drar vi in och det sedan blir en friande dom blir vi skadeståndsskyldiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rafael:
    26 november, 2018

    Skitland orättvist. Jag blev dömd för inget ..

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.