Grova brott vanlig orsak till indragna taxileg

Misshandel, narkotikabrott, våldtäkt och mordbrand. Brotten som gör att taxiförare blir av med sina förarlegitimationer kan vara grova. Transportarbetaren har gått igenom alla indragna leg från 2013 och 2014.

De senaste två åren har Transportstyrelsen dragit in sammanlagt 276 taxiförarlegitimationer. Av dessa återkallades 76 på grund av att föraren inte längre uppfyller de medicinska kraven. Resterande 200 beror på att föraren har begått ett eller flera brott.

Listan över förbrytelser är lång och täcker allt från grova brott till trafikförseelser, som till exempel fortkörning och fiffel med färdskrivaren.

Här är några av de kriminella gärningar som ligger till grund för återkallade leg de senaste två åren: misshandel, narkotikabrott, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning, sexuellt ofredande, barnpornografibrott, olaga hot, rattfylla, människosmuggling, stöld, bokföringsbrott, tidboksbrott, bedrägeri, vapenbrott, mord och mordbrand.

Det är ju lätt att få intrycket av att taxibranschen är full av brottslingar?

– Jag vet inte hur det ser ut i andra branscher, säger Gunilla Ahlberg, sektionschef på Transportstyrelsen. Men visst kan det se mycket ut. Men det är också 86 000 personer som har taxiförarlegitimation i dag. Det är många.

Om taxiförare är mer kriminella än andra går inte heller att få reda på. Varken Polisen eller Brottsförebyggande rådet för någon statistik över yrkestillhörighet.

Mattias Schulstad, utredare på Transport, tycker inte att det går att dra några slutsatser om en mer eller mindre brottslig yrkeskår utifrån de indragna taxilegen.

– Jag tror det är svårt att generalisera och säga att just taxiförare skulle vara mer våldsbenägna än andra, säger han. Däremot finns det strukturer som ökar risken för att oseriösa och kriminella individer dras till branschen. Att tillsynsmyndigheterna inte har resurser att bedriva en effektiv tillsyn, gör inte saken bättre.

Transportarbetaren har pratat med en åkare som har en mörk bild av taxibranschen. Han vittnar om hotfulla och våldsamma förare. Själv har han både blivit misshandlad och mordhotad av sina egna anställda. En anledning, tror han, är ekonomiska problem.

– Att köra taxi är en chans för många som inte har någon annan plats i samhället, säger åkaren som vill vara anonym. Har man då ekonomiska problem så är det en lätt väg att ta. Många av dem som jobbat för mig har skulder upp till öronen och har hamnat hos kronofogden. Jag har behövt sparka flera eftersom de kört svart, fifflat med taxametern och snott grejer ur bilen. Transportstyrelsen borde inte bara stämma av mot brottsregistret när den utfärdar taxileg, de borde också kolla med kronofogden.

Men så långt sträcker sig inte myndighetens befogenheter, säger Gunilla Ahlberg.

– Nej, det har vi ingen rätt alls att ta hänsyn till.

Enligt taxitrafiklagen ska taxiför­arlegitimationen återkallas om
föraren visar sig vara olämplig. Men det är bara vid sjukdomar som legitimationen kan dras tillbaks för gott. Brott, även riktigt grova sådana, kan betyda återkallat leg i högst fem år. Efter det får taxiföraren ansöka om nytt. I praktiken kan det dock bli svårt att få en ny chans.

– Vi stämmer alltid av mot brottsregistret när det kommer in en ansökan, säger Gunilla Ahlberg. Har man då begått ett brott blir det svårare att få taxilegitimation. Vi är mycket hårda i bedömningarna. Det är alltid passagerarens säkerhet som ligger till grund för våra beslut.

Att bli fråntagen sitt leg är en långsam process. Först ska föraren dömas i domstol, sedan ska domen vinna laga kraft. Först då kan Transportstyrelsen fatta beslut om återkallelse. Men myndigheten har en kommunikationsplikt där den dömde ska få möjlighet att yttra sig i ärendet.

I praktiken kan det innebära att det går flera år från det att brottet begås, tills föraren blir av med sitt leg. Ett exempel är en taxiförare som sommaren 2010 gjorde sig skyldig till sexuellt ofredande i en taxibil. Först i november 2013 blev han av med sin legitimation. Enligt beslutet skulle han anses vara olämplig som taxi­förare i tre år.

Varför drar Transportstyrelsen inte in legitimationen direkt?

– Vi är restriktiva med indragningar, säger Gunilla Ahlberg. Drar vi in och det sedan blir en friande dom blir vi skadeståndsskyldiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rafael:
    26 november, 2018

    Skitland orättvist. Jag blev dömd för inget ..

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.