Grova överträdelser när Transportare mätte farten
Omkring 40 procent av alla yrkesförare med bil och släp körde fortare än 86 kilometer i timmen. Rekordet togs av en chaufför som höll 120, alltså 40 kilometer över högsta tillåtna hastighet. Det visade en lasermätning som Transport och Västerås Trafiksäkerhetsförening gjorde i våras. Nu bjuder man in till ett seminarium för att belysa problemet.
Transports tidigare ombudsman Owen Olofsson är en av de drivande krafterna i Västeråsavdelningens pensionärsklubb.
Efter vinterns svåra olyckor – bland annat den vid Tranarpsbron – började klubben diskutera de höga farterna på vägarna och det faktum att yrkesförarna ofta pekas ut som syndare.
Men hur är det egentligen? Hur kör yrkesförarna?
Tillsammans med Västerås Trafiksäkerhetsförening lånade pensionärerna laserutrustning från polisen. Under ett par veckor i maj och juni mättes hastigheterna på olika platser runt Västerås.
Resultatet är nedslående, tycker Owen Olofsson. Vid E18 höll mer än 40 procent av de tunga lastbilarna med släp över 86 kilometer. Av dem var det en fjärdedel som lyckades pressa upp ekipaget i över 90 knyck.
Även för lättare lastbilar gick det undan. Omkring en tredjedel körde över 110. Toppnoteringen låg på 136 kilometer. Av bussarna var det hälften som höll lagstadgad hastighet, närmare 20 procent körde över 96 kilometer.
För de andra mätstationerna var resultatet ungefär detsamma. Nu vill pensionärsklubben och Trafiksäkerhetsföreningen diskutera fartöverträdelserna och vilka konsekvenser de får. Sveriges Åkeriföretag och Taxi Västerås har hakat på och står också bakom inbjudan till seminariet, som hålls lördagen den 24 augusti.