Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Det rapporterar den fackliga nättidningen frifagbevegelse.no.

Konferensen arrangerades i april 2015 och enligt frifagbevegelse.no handlade det om verbala trakasserier mot två servitriser, av vilka en var under 18 år. Tillmälena följdes av tafsande och nypningar.

Middagen arrangerades i anslutning till konferensen med renhållningsarbetare från Sverige, Norge, Danmark och Finland och ett 80-tal personer deltog, uppger den fackliga nättidningen.

Enligt Transports kommunikationschef Maria Arkeby kom de svenska deltagarna från fackförbunden Transport och Kommunal, som organiserar miljöarbetare. Hon har pratat med en av deltagarna från Transports lokalavdelningar, som bekräftar bilden i den norska nättidningen.

Där säger centrala ombudsmannen Ole Einar Adamsröd i Norsk Transportarbeiderforbund, som höll i konferensen:

– Jag blev förbannad. Jag fick tag i en mikrofon, förklarade vad som hänt och sa åt alla att lämna lokalen.

Hotelldirektör Poul-Henrik Remmer vid Scandic Ishavshotell i Tromsö säger till frifagbevegelse.no att det var första gången han såg en av sina anställda gråta.

–  Så illa var det.

För arbetet.se berättar Ole Einar Adamsröd att han försökte klara ut direkt på restaurangen vem som gjort vad. Men då ingen trädde fram fick ansvaret tas kollektivt. Dagen därpå tog han på nytt upp det inträffade, ursäkter och blommor sändes till restaurangen, men någon polisanmälan gjordes aldrig, uppger arbetet.se.

Transports kommunikationschef Maria Arkeby svarar på frågor om konferensen eftersom den renhållare som deltog, i sällskap med några till från förbundet, avböjt att prata direkt med pressen.

– Han bekräftar att Ole Einar Adamsröd från Norsk Transportarbeiderforbund verkligen var högröd i ansiktet när han tog mikrofonen och skickade ut församlingen från restaurangen.

De svenska deltagarna berättar att de satt två, tre bord bort och därför inte riktigt såg ”vilka som utmärkte sig”.

Brukar det gå till så här på fackliga konferenser, där Transport deltar?

– Det sa inte renhållningsarbetaren jag pratade med. Men något liknande har inte återupprepats. De personer som utsatte serveringspersonalen deltog inte i den fortsatta konferensen och har inte varit med vid några sammankomster senare heller, säger Maria Arkeby.

Uppgifter finns om att de konferensdeltagare som kränkte serveringspersonalen kom från ett av de nordiska länderna.

– Jag tror inte vi ska peka finger åt något håll utan vara glada och nöjda att våra deltagare inte var inblandade. De uppskattade att arrangörerna tog tag i händelsen så noggrant.

Transport kommer inte att följa upp händelsen ytterligare. Förbundet arbetar däremot vidare med den undersökning om sexuella trakasserier mot anställda och förtroendevalda, som Transport utlovade för två veckor sedan.

Mejl kommer att skickas ut och berörda ska få vara anonyma, om de inte begär att få framträda med namn. Eftersom det handlar om enskilda personers upplevelser och hur man uppfattar ord, begrepp och terminologi gäller det att formulera frågorna på rätt sätt, beskriver Arkeby.

Tidsplanen är att mejlen ska skickas ut före jul. Hur många som berörs är inte klart och hur vittnesmålen ska hanteras beror på vilka uppgifter som kommer in.

– Det är viktigt när någon ställer frågan: Hur ser det ut i Transport? Då ska vi inte svara: Det vet vi inte. Visar det sig att problem finns kan vi exempelvis behöva ta upp det i våra utbildningar och prata med utbildningsledarna, säger Maria Arkeby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    5 december, 2017

    Arbetsgivarna lär i alla fall mysa över att fackliga kursgårdar genomsyras av sexism och ren idioti. https://www.youtube.com/watch?v=xOIlcZc8L4M&t=72s

Lästips:

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.