Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg
Close
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer.
Close
Transports taxiförarkommitté

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.

Att kunna hjälpa flera passagerare in i en sjuktransport, att kunna hantera allt fler hjälpmedel, att hålla allt snävare tidsramar. Eller att inte få månadslön för att en liten del av körningarna är ”vanlig” taxi, inte färdtjänst. Att se hur taxi för allmänheten skrotas som konsekvens av att lägsta bud vunnit i upphandling av samhällsbetald trafik.

De vet hur det är, de som kör.

– För oss handlar det om jätteviktig input från yrkesförare, från er som fortfarande jobbar med det, säger Anna Erixon, ombudsman med ansvar för taxiföraravtalet och själv tidigare färdtjänstförare.

Grundades för ett år sedan

Taxiförarkommittén grundades för drygt ett år sedan, av fem chaufförer som alla då ingick i förbundets avtalsdelegation när nytt kollektivavtal skulle förhandlas fram.

– Under förhandlingarna diskuterade vi allt från det som skedde på golvet till himlen. Och vi kände att vi ville hålla fast vid det, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors.

– Vi vill få taxichaufförerna att förstå att det är snacket runt fikabordet, och högre organisationsgrad, som gör att vi på sikt kan få de villkor vi önskar oss. Där tror jag att vi kan göra skillnad.

”Islossning i brokig bransch”

Avtalsrörelsen blev något av en islossning, i en ”brokig bransch med många viljor i medlemskåren” för att använda Sven-Åke Österbergs ord. Han är färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda och ordförande i kommittén.

– I avtalsdelegationen fungerade arbetet optimalt, vi kompletterade varandra i våra olika roller, säger Sven-Åke Österberg, färdtjänstchaufför ifrån Vetlanda.

När Transportarbetaren drygt ett år senare träffar honom har han och kollegan, Ronnie Persson från Storfors, kommit till förbundskontoret i Stockholm.

Färdigt program

På plats är också ombudsmannen Anna Erixon och förbundsordförande Tommy Wreeth. Båda är positivt inställda till kommitténs arbete, i en bransch som beskrivits som Transports sorgebarn. I dag finns ett färdigt program för Taxikommittén, med handlingsplan för framtiden. Det handlar om sådant som att fastställa krav från medlemmarna inför nästa års avtalsrörelse och utveckla medlemsvärvning på arbetsplatserna.

En annan punkt är att vara delaktiga i Transports taxiprojekt, som också det kom till efter 2021 års avtalsrörelse med syfte att belysa problem inom taxi, att förändra och även stärka den fackliga verksamheten bland förarna. I det projektet har fem uppsökare sedan i höstas arbetat med att söka upp chaufförer och företag.

– När jag varit ute och pratat har jag tagit Taxikommittén som ett lyckat exempel på just den typ av arbete som behövs, säger Tommy Wreeth.

– Även om vi, och de centrala ombudsmännen, har kunskapen som krävs vid förhandlingar i många fall och kartlagt löner – och har rätt i kanske åtta av tio fall – så är det i de andra två fallen som annan kunskap kan bli avgörande.

Ett slags upprop

Alla fyra som möts på Transportarbetarförbundets kontor i Stockholm i början av maj är eniga: Taxikommittén är en del av förbundet, styrkan är dynamiken.

– Det handlar om ett slags upprop. Låt er röst höras! Som allt fackligt arbete handlar det om att kliva fram. Det kan vara obekvämt, och processen lång, säger Sven-Åke Österberg.

– Grunden är lagd. Nu väntar hårt arbete.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.