Tommy Wreeth i talarstolen
Close
”Det kommer aldrig att finnas motsättningar mellan förhandlande och organisering i vårt förbund, kompisar”, sa Tommy Wreeth i ordförandetalet.
Close
Kongress 2017

”Det här är ett lagarbete”

Ordförandetal. Lagarbete var nyckelordet när Transports nyvalda ordförande klev upp i talarstolen. – Jag hoppas att vi alla ödmjukt och tillsammans kan göra ett bra förbund bättre. Men vi måste börja prata med varandra, inte om varandra, sa Tommy Wreeth.

Ordförandens linjetal blev – ett grupparbete. Tommy Wreeth visade vid sitt första stora framträdande för kongressen vad han i praktiken menar med att förbundet inte är en ”enmansshow”:

– Det här är ett lagarbete, ända ut till den 60:e tusende medlemmen, sa han. Därför är detta inte ett ordförandetal, det är ett vu-tal.

Lars Mikaelsson i talarstolenAnna Ryding i talarstolen

Men innan han gav plats åt förbundssekreteraren Lars Mikaelsson och förbundskassören Anna Ryding på scenen gav han en hint om sina visioner för fackförbundets framtid.

– Grunden för mig är bra avtal, sa Tommy Wreeth. Utan bra avtal kan vi aldrig organisera medlemmar.

Och därmed var han snabbt framme vid den fråga som just hade debatterats av kongressen, och där åsikterna går från nedläggning till satsning: det fackliga organiseringsarbetet.

– Det vi har varit oense om är organiseringsprojektets metoder, sa han. Och i den diskussionen är det ingen som har allt rätt … och ingen som har allt fel. Nu ska vi utveckla organiseringen, inte sluta med det arbetet.

Frågan om hur den utvecklingen ska se ut hade ombuden redan skickat i väg till förbundets framtidsutredning.

Två punkter fanns kvar på Tommy Wreeths att-göra-lista när förhandlingsverksamhet/lönepolitik och organisering var avklarade:

  1. Facklig-politisk verksamhet.

– Vi ska fortsätta att vara en röst i politiken, när det behövs och när det gagnar våra medlemmar. Det Europafackliga arbetet måste intensifieras och om 15 månader är det riksdagsval.

– Vårt förbund ska också fortsätta att gå i spetsen för kampen mot främlingsfientlighet och rasism.

  1. Återväxten i Transport.

– Vi äldre måste stegvis lämna över till ungdomarna, sa Tommy Wreeth. Det får aldrig bli en kamp mellan gammalt och nytt., utan i den bästa av Transportvärldar förenas vi.

Först ut bland hans vu-kollegor blev Lars Mikaelsson. Som förbundssekreterare har han fått ansvarsområdena studier och politik.

– De fackliga studierna är en viktig del i den framtida rekryteringen till förbundet, sa han. Utan fackliga studier hade jag aldrig stått här.

Anna Ryding, förbundskassör, har också fått två huvudområden när vu formerat sig: ekonomi och personalfrågor.

– God ekonomi ökar våra möjligheter att satsa när vi vill och behöver, och när vi ska konflikta, sa hon.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.