Tommy Wreeth i talarstolen
Close
”Det kommer aldrig att finnas motsättningar mellan förhandlande och organisering i vårt förbund, kompisar”, sa Tommy Wreeth i ordförandetalet.
Close
Kongress 2017

”Det här är ett lagarbete”

Ordförandetal. Lagarbete var nyckelordet när Transports nyvalda ordförande klev upp i talarstolen. – Jag hoppas att vi alla ödmjukt och tillsammans kan göra ett bra förbund bättre. Men vi måste börja prata med varandra, inte om varandra, sa Tommy Wreeth.

Ordförandens linjetal blev – ett grupparbete. Tommy Wreeth visade vid sitt första stora framträdande för kongressen vad han i praktiken menar med att förbundet inte är en ”enmansshow”:

– Det här är ett lagarbete, ända ut till den 60:e tusende medlemmen, sa han. Därför är detta inte ett ordförandetal, det är ett vu-tal.

Lars Mikaelsson i talarstolenAnna Ryding i talarstolen

Men innan han gav plats åt förbundssekreteraren Lars Mikaelsson och förbundskassören Anna Ryding på scenen gav han en hint om sina visioner för fackförbundets framtid.

– Grunden för mig är bra avtal, sa Tommy Wreeth. Utan bra avtal kan vi aldrig organisera medlemmar.

Och därmed var han snabbt framme vid den fråga som just hade debatterats av kongressen, och där åsikterna går från nedläggning till satsning: det fackliga organiseringsarbetet.

– Det vi har varit oense om är organiseringsprojektets metoder, sa han. Och i den diskussionen är det ingen som har allt rätt … och ingen som har allt fel. Nu ska vi utveckla organiseringen, inte sluta med det arbetet.

Frågan om hur den utvecklingen ska se ut hade ombuden redan skickat i väg till förbundets framtidsutredning.

Två punkter fanns kvar på Tommy Wreeths att-göra-lista när förhandlingsverksamhet/lönepolitik och organisering var avklarade:

  1. Facklig-politisk verksamhet.

– Vi ska fortsätta att vara en röst i politiken, när det behövs och när det gagnar våra medlemmar. Det Europafackliga arbetet måste intensifieras och om 15 månader är det riksdagsval.

– Vårt förbund ska också fortsätta att gå i spetsen för kampen mot främlingsfientlighet och rasism.

  1. Återväxten i Transport.

– Vi äldre måste stegvis lämna över till ungdomarna, sa Tommy Wreeth. Det får aldrig bli en kamp mellan gammalt och nytt., utan i den bästa av Transportvärldar förenas vi.

Först ut bland hans vu-kollegor blev Lars Mikaelsson. Som förbundssekreterare har han fått ansvarsområdena studier och politik.

– De fackliga studierna är en viktig del i den framtida rekryteringen till förbundet, sa han. Utan fackliga studier hade jag aldrig stått här.

Anna Ryding, förbundskassör, har också fått två huvudområden när vu formerat sig: ekonomi och personalfrågor.

– God ekonomi ökar våra möjligheter att satsa när vi vill och behöver, och när vi ska konflikta, sa hon.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.