Gruvvarslet drabbar chaufförer
Chrisse Sundvall räknar själv med en framtid för gruvnäringen i Pajala – och försöker ingjuta hopp i arbetskamraterna. Hon är lastbilschaufför, skyddsombud och en av 191 anställda på Cliffton Mining som i dag varslas om uppsägning.
– Det här slår inte bara mot dem som jobbar i gruvan och oss chaufförer, säger hon. Hela Tornedalen drabbas när Northland stoppar gruvbrytningen.
I går, tisdag, meddelade gruvbolaget Northland Resources, som driver järnmalmsgruvan utanför Pajala, att det stoppar all verksamhet på obestämd tid. Alla 300 anställda i gruvan varslades om uppsägning.
Åkeriet Cliffton Mining, som sköter malmtransporterna, varslar i dag drygt 140 chaufförer plus maskinförare och administratörer.
– Det här är chockartat, säger Transports ombudsman i Luleå, Olov Wiklund, när han är på väg till förhandlingen. Men det finns nog inte så mycket att säga.
De två dagbrotten i området Kaunisvaara och Hannukainen i Pajala kommun presenterades som ett av de största industriprojekten i landet när den första malmsprängningen genomfördes för i dagarna två år sedan. Företaget förklarar i ett pressmeddelande varför verksamheten nu har avbrutits så abrupt:
”Gruvnäring är en kapitalintensiv bransch och i Northlands fall blev produktionskostnaderna högre än beräknat. En starkt bidragande orsak är järnmalmspriset, som det senaste året sjunkit med 40 procent, ett hårt slag mot branschen.”
En som har raggat många gruvarbetare och andra till jobben på Northland heter Harry Rantakyrö. Den tidigare stridbara ordföranden i gruvfacket bytte sida och började jobba på gruvbolaget 2011. Vid årsskiftet blir han kommunalråd (S) i Pajala.
– Det här stoppet får inte bli långt, säger han i dag. Gruvverksamheten konserveras för att kunna dras i gång snabbt igen. Och det får inte ske en dag senare än om tre månader, för då har vi tappat i kompetens, säger han från tjänsterummet på Northlands.
Så kliver han in i kommunalrådsrollen:
– Det viktigaste är ju att verksamheten i gruvan fortsätter. Om det står Northland eller något annat på skyltarna är av mindre betydelse.
Chrisse Sundvall och de andra chaufförerna på Cliffton Mining vet att det finns malm att leverera till en omlastningscentral fram till helgen. Sedan tar jobbet slut.
– Jag tänker inte gå tillbaka till hemtjänsten, säger hon. När jag nu har skaffat mig den här kompetensen ska jag se till att få ett nytt chaufförsjobb.
Som skyddsombud och facklig kommer hon den närmaste tiden ha fullt upp med att informera arbetskamraterna. Inte minst om fackets inkomstförsäkring som fyller ut a-kassan.
– Det är värst för dem som har flyttat hit för jobbet, som har sålt och lämnat allt i södra Sverige. Som kanske lever ensamma här uppe.