”Nu får en gå och vänta”, säger däckbytaren Gunnar Johansson. Ett år till pension, men själv ser han mest fram emot älg- och rådjursjakt i oktober.
Close
”Nu får en gå och vänta”, säger däckbytaren Gunnar Johansson. Ett år till pension, men själv ser han mest fram emot älg- och rådjursjakt i oktober.
Close

Gunnar Johansson – gummigubbe i Mjölby sedan ett halvt decennium

Månadens medlem. Han gick åtta år i skolan. Sen var han trött på det. Men under 50 år i gummibranschen har det bara rullat på för Gunnar Johansson i Mjölby.

– Det är ingen idé att hålla på och byta när en trivs med jobbet, säger han. En är väl ingen sån där hoppjerka.

Jobbet finns på tunga sidan på Euromaster, företaget som hette Mjölby gummi när Gunnar Johansson klev in genom dörren den 5 maj 1965. Där har han hand om däcken till lastbilar och andra tunga fordon.

Han kommer vid halv sjutiden på morgonen, då ska kaffet sättas på och sedan blir det en kopp med grabbarna.

– Och när vi har pratat skit en stund är det bara att sätta i gång. Arbetsdagen? Den är olika hela tiden. Det kanske kan bli fyra monteringar, och sen kan det komma in en punktering. En vet aldrig hur den ska sluta.

Men 50 år, hur kommer det sig att du inte har tröttnat?

– Det är klart att det är grabbarna. Trivseln. Jag trivs med killarna på verkstan och med kunderna. Alla åkare som kommer.

Med ett halvt sekel i samma bransch har Gunnar Johansson en nästan unik överblick:

– Det är stor skillnad på däcken. Nu kan de gå 20 000, kanske upp till 30 000 mil. Förr rullade de max 5 000. Och numera är det slanglöst, bara att skruva dän hela hjulet. Tidigare fick en dra loss slangen, då var det jobbigt.

Dessutom är det maskiner som lyfter och bankar nu för tiden. För Gunnar Johansson blir det mer av precisionsarbete. Men kroppen har klarat sig hyggligt även under de tyngre åren.

– En har väl varit hård i stommen, konstaterar han.

Lastbilar från Östeuropa tillhör också de nyare inslagen i jobbet på en gummiverkstad.

– Ibland kommer våra öststatsbröder in akut med så blankslitna däck att en varken kan eller vill laga dem, berättar Gunnar Johansson.

Högsäsong råder när Transportarbetaren är på plats. Under några aprilveckor ska både lastbilar och personbilar få på sig sommardäcken. Den vanliga styrkan på fem arbetare har fyllts på med bemanningsanställda. Sedan blir det lugnt igen, och under sommaren kan Gunnar Johansson ibland vara ensam.

Han sparar nämligen sin semester till hösten. Hans största nöje är att vara i skogen, att jaga älg, rådjur eller vildsvin.

– Vi är ett gäng på sex gubbar. Vi pratar och dricker kaffe. Gemenskapen är viktigast, det är den som gör trivseln i skogen.

Den allra finaste stunden är dock, enligt Gunnar Johansson, när jaktlaget släpper i väg hunden.

– En kille har hand om kopplet, och när vi andra har satt oss på våra platser släpper han. Är det rådjur vi jagar så har vi en drever, men en kan aldrig veta riktigt vart den driver djuren.

Efter höstens pass i älg- och rådjursskogen blir det jobb igen för Gunnar Johansson. Men inte så länge.

– Jag har lovat dem att bli kvar ett år till. Sen ska en väl släppa fram någon ungdomligare till arbete.

Så den 5 maj 2016 tar Gunnar Johansson av sig overallen och lämnar gummiverkstaden. Efter 51 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.