Haanpaa återanställer uppsagda svenska förare
I somras varslade tankbilsåkeriet Haanpaa 20 svenska chaufförer om uppsägning. Nu tar bolaget tillbaka sex av förarna. – Haanpaa planerade att ersätta oss med utländska chaufförer. Med det blev tydligen svårt att hitta kompetent arbetskraft, säger en av bolagets anställda.
Uppgiften om bristande kompetens tillbakavisas av företaget.
Haanpaa är en koncern med bolag i flera länder, bland annat Sverige. I våras kallade företaget Transport till förhandlingsbordet. Haanpaa ville ändra driften och minska personalstyrkan kraftigt.
Transport avdelning i Helsingborg spjärnade emot och begärde central förhandling.
Företaget stod på sig. Vid ett personalmöte i slutet av augusti meddelade Haanpaas vd Christer Grahn att 20 förare skulle sägas upp. Grahn uppgav att mer trafik skulle läggas ut på lejåkare och målet var också att bemanna egna bilar med utländska förare från koncernens dotterbolag i Estland.
Enligt en anställd kom det grus i maskineriet. Haanpaa lyckades inte hitta förare med rätt kompetens, uppger föraren. En annan källa uppger att flera av Haanpaas kunder reagerat och ställt krav på språkkunskaper – för att tankbilar med farligt gods ska få lasta eller lossa.
Både facket och de anställda är positiva till att tankbilsåkeriet nu återanställer förare i Sverige.
– Det är en bra signal i den problemtyngda åkeribranschen, sammanfattar Transports lokalombudsman Magnus Thelander.
Transportarbetaren sökte Haanpaas vd Christer Grahn under tisdagsförmiddagen, utan framgång. När Grahn senare ringer upp tillbakavisar han alla påstånden om att företaget haft svårt att hitta utländska chaufförer med rätt kompetens.
– Anledningen till att vi återanställer sex förare är att vi fått in en ny kund som kräver svensktalande personal. Hos den kunden är det självlastning som gäller.