Häcklat åkeri byter spår
Norrlandsåkeriet Logex har sedan starten hyrt in förare från sitt eget bemanningsbolag, i stället för att anställa dem i transportfirman. Nu erbjuds förarna att gå över till åkeriet. – Vi ska inte vara något svart får, vi ska vara seriösa, säger företagets vice vd, Mattias Sundgren.
Transportarbetaren skrev vid flera tillfällen under 2009 om åkeriet Logex, med bas i Umeå, som inte hade några egna förare. I stället var förarna anställda i ägarnas bemanningsbolag, Personalbolaget Optimus AB.
Det kom fram att en förare omplacerades till ett lagerjobb på mejeri sedan han klagat. Det skrevs också om en egenföretagare som arbetade för Logex, som visade sig sakna både svensk adress, organisationsnummer och svensk F-skattsedel.
För att komma åt problemen, med osäkerhet för förarna och osund konkurrens i branschen, ville Transports Umeåavdelning teckna ett transportavtal med Logex. Men företaget avböjde och menade att det dels var opraktiskt med två avtal, dels mer praktiskt att ha alla anställda i samma företag. I bemanningsbolaget anställdes personal även till ägarnas övriga verksamheter.
Nu har företaget ändrat uppfattning.
– Det här är ett ställningstagande för branschen. Vi har fasta linjer, fasta månadsscheman och fast månadslön. Vi har inte haft en konflikt på flera år, så den största skillnaden blir utåt, säger Mattias Sundgren, vice vd i företaget.
Sedan 2009 har åkeriet Logex också vuxit kraftigt. Nu har företaget 35 bilar och 60 chaufförer, samt terminaler i både Umeå, Lycksele och Piteå. Och för att visa att det inte förekommer oschysta villkor har Logex tecknat rätt avtal och erbjudit förarna anställning i åkeriet.
Från Transports sida uppskattas initiativet.
– Vi tycker att det är bra att de kommer in på det avtal som gäller och att företaget går med i arbetsgivarorganisationen. Om åkerierna inte enas, samarbetar och gör det seriöst så finns det snart inga svenska åkerier kvar, säger Christer Bengtsson, ombudsman i avdelning 28.
För de anställda förarnas del innebär det i praktiken att de får ett nytt namn på lönespecifikationen och går över till det kollektivavtal som är skrivet för åkeriverksamhet. Och lönen betalas ut innevarande månad, i stället för en månad efter.
– Den släpande lönen delar vi upp på 60 månader, så på fem år får ni ut hela det saknade beloppet och är ikapp. Summan betalas ut som en bonus i maj varje år, förklarade Mattias Sundgren på ett möte med de anställda förarna i Lycksele i samband med övergången.
Dessutom får de ta med sig både de intjänade semesterdagarna och hela anställningstiden, vilket påverkar uppsägningstiden.
– Jag har alltid förespråkat det här. Många arbetare ryggar för bemanningsbranschen. Det är bra att vi går över på riktigt, säger arbetsledaren Mattias Forsvall.
Han arbetade tidigare som förare för Logex men leder nu arbetet i Lyckseleområdet. Där har det dock inte varit några konflikter sedan verksamheten började för flera år sedan.
Mattias Forsvall säger:
– I Umeå kan det ha varit skillnad men här har vi alltid haft heltid och fasta scheman. Vi har varit väldigt förskonade från problem.
Nu är det upp till bevis för företaget som har som mål att få Transports stämpel ”Schysta villkor”.