Håkan Juholt tur och retur

Krönika. Det finns folkmakt, så kallad demokrati. Och det finns makt där bara de som har pengar bestämmer, kapitalism. När man blandar dessa former av makt bildas i värsta fall en livsfarlig cocktail: korruption.

Daniel Suhonens bok, Partiledaren som klev in i kylan, handlar delvis om detta.

Jag känner Daniel Suhonen sedan länge, men hade inte träffat honom på en tid då vi sågs som hastigast vid hans bokrelease. Jag påpekade att boken var väldigt tjock. Femhundra sidor om Håkan Juholts uppgång och fall. Fanns det verkligen så mycket att berätta?

Det gjorde det, visade det sig när jag börjat läsa. Genom att göra ett nog så plågsamt snitt rakt genom partiet, under Juholts knappa år vid rodret, visar Suhonen hur de politiska processerna fungerar.

Jag vet inte hur Suhonen, som varit socialdemokratisk tidningsredaktör i många år, lyckats omvandla sig till flugan i taket och bevista mötena i partiets högsta ledning. Förmodligen genom bandupptagningar som någon gett honom.

Över huvud taget läckte partiet som ett såll. Expressens reportrar kunde stå utanför partihögkvarteret och referera direkt vad som sades inne på ett slutet möte.

Att sedan 695 journalister är ackrediterade till riksdagshuset gör inte saken bättre. Där finns alltid en journalistaxel att gråta ut mot för en besviken riksdagsman.

Som om det inte räckte finns det tusentals lobbyister. Vanligtvis avgångna politiker som kan spelet och vet var man ska sätta in stöten på sina tidigare kollegor. ”Primesossarna” har blivit ett begrepp bland konsultföretagen, och på Prime var den förre SSU-ordföranden Niklas Nordström delägare. Företag som dessa hade ett förfärligt bestyr att försvara vinstdrivande vårdföretag efter den så kallade Caremaskandalen för några år sedan.

Håkan Juholt gick, enligt Suhonen, hårt ut emot dessa krafter och försökte bland annat stoppa vinster i välfärdsbolagen. Han vann folkets uppskattning. Men pendeln slog tillbaka och Juholt ”fastnade med mustaschen i brevlådan”, då han felaktigt anklagades för att fuska till sig hyresbidrag.

Varför är då en del socialdemokrater så intresserade av att privatisera välfärden? Man bolagiserade ju bland annat SJ och man införde den världsunika friskolereformen.

Konspiratoriskt kan man undra om sossetoppar använder demokratin som en språngbräda till ett lönsamt liv inom näringslivet efter riksdagen? Så vitt jag vet är nästan alla avgångna toppsossar allra minst bankdirektörer.

Men det finns också andra krafter inom socialdemokratin, och framför allt inom fackföreningarna. Daniel Suhonen tillhör dessa. Det folkhemstrygga Västertorp gjorde honom till en evig vänstersosse, trots en hård uppväxt.

Boken är en våldsam uppgörelse med delar av socialdemokratin, ”fadershuset”, där han avslöjar allt som är värt att veta och lite till. Nu är han uppenbart ute i kylan. Han arbetar inte längre för partiet, men är kvar i fackföreningsrörelsen. Frågan är om ”fadershuset” någonsin kommer att ta honom tillbaka och i så fall på vilka villkor?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.