Genrebild sexuella trakasserier
Close
Håll inte tyst om du blir utsatt för sexuella trakasserier eller övergrepp. Berätta för någon du har förtroende för, uppmanar Transports ombudsmän och regionala skyddsombud.
Close

Håll inte upplevelserna inom dig själv – berätta!

Transportbranschen. Ombudsmän, regionala skyddsombud och ordföranden är överens: Berätta, berätta, berätta. Prata med någon som du har förtroende för. Säg ifrån. Hör av dig till oss på facket.

I yrkesgrupp efter yrkesgrupp har kvinnor de senaste veckorna vittnat om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong. Skådespelarna var först ut, sedan har sångare, musiker, jurister, journalister och politiker följt efter med berättelser och upprop. Vittnesmål har också spridits från idrottsrörelsen, skolorna och fackförbundsvärlden.

En insamling av berättelser om övergrepp och trakasserier startade förra veckan även inom transportbranscher: #banaväg.

– Vi tror att det behöver synliggöras att det här finns i transportnäringen också, säger Tove Winiger, en av initiativtagarna.

Själv jobbar hon som politiskt sakkunnig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Men idén att börja samla berättelser om övergrepp, trakasserier och jargong mot kvinnor fick hon i sitt feministiska nätverk.

– Eftersom vi på SÅ tycker att det är viktigt att lyfta upp den här frågan har vi kunnat sprida information om upprop och insamling på organisationens Facebooksida. Problemet är större än att det kan finnas dåliga arbetsgivare som är medlemmar i SÅ. Det här handlar om kulturen inom branscherna.

Tove Winiger konstaterar dock att insamlandet av berättelser går trögt den första veckan. I Facebookgruppen för chaufförskvinnor, Queen of the road, pågår en debatt om att jargongen är rå i åkeribranschen, och flera av kvinnorna trivs med den.

Vanligt med sexistiska kommentarer

Transportarbetaren ringde till 20-talet ombudsmän, regionala skyddsombud och avdelningsordföranden i Transport, alla kvinnor. Frågan gäller om de blir kontaktade av medlemmar som upplever övergrepp eller sexuella trakasserier på jobbet. Och hur facket agerar.

Några av dem har under sin tid på avdelningskontoret inte hört av en enda medlem som behövt hjälp att slippa övergrepp eller sexism. Men sammantaget har ombudsmän och regionala skyddsombud under årens lopp hanterat en del fall, några av dem kan du läsa om här.

– Det är jättevanligt när unga tjejer börjar köra lastbil – att de får kommentarer om hur de ser ut, vad de vill eller inte vill och klappar där de inte vill bli klappade, säger Cecilia Johansson, ombudsman i Borlänge.

– Men nästan ingen vill driva det vidare, de vet att de blir rökta på arbetsplatsen. Men de vill prata av sig och få det bekräftat att de har rätt att säga nej, fortsätter hon.

Prata med något du litar på

Cecilia Johansson och de andra ombudsmännen och RSO:erna är rörande överens om vad den som utsätts för sexuella trakasserier ska göra: Se först och främst till att inte behålla upplevelserna inom dig själv.

– Prata med din arbetsgivare, kontakta skyddsombudet. Om det är chefen själv som kränker dig får du gå högre upp i hierarkin. Och naturligtvis ska du söka stöd hos oss i facket, säger Marja-Lena Lundberg, regionalt skyddsombud i Luleå.

– Börja med att berätta för någon som du har förtroende för. Då kanske ett beslut att prata med chefen också mognar hos dig själv, säger Susanne Bergman-Israelsson, avdelningsordförande i avdelning 19 i Västerås.

– Gör en polisanmälan om det handlar om ett övergrepp. Och självklart ska du kontakta facket, säger Lotta Larsson, ombudsman i Halmstad.

Företräder även förövare

Kjell Arbestål, ombudsman på Transports avdelning i Sörmland, hanterar fyra fall med sexuella trakasserier just nu. Två har kommit till förhandlingsstadiet.

– Men jag företräder dem som har gett de oönskade kramarna. Som har känt på kvinnors kroppar mot deras vilja och som arbetsgivaren vill bli av med, säger han.

Det handlar om män som har tafsat på kvinnor hos arbetsgivarens kunder, kvinnor som inte är transportare.

– Männen är medlemmar i facket, säger Kjell Arbestål. Och min roll är att försöka få till det så bra som möjligt för dem när arbetsgivaren tänker avskeda dem.

Och om han framöver kommer till en arbetsplats där både offer och förövare är med i Transport?

– Ja, då måste jag nog ta hjälp av min kollega så att vi får lyssna på och stötta båda parter.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.